The Descendants

door Monique Schijff

The Descendants, Genre: Drama, Regie: Alexander Payne, Acteurs: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Releasedatum: 2 februari 2012, Speelduur: 115 minuten.

Recensie The Descendants

Als winnaar van twee Golden Globes, die voor beste acteur en voor beste film in de categorie drama, en genomineerd voor vijf Oscars, schept The Descendants hoge verwachtingen. George Clooney werd twee keer eerder genomineerd voor een Oscar voor beste acteur in een hoofdrol (voor Up In The Air en Michael Clayton), maar heeft tot nu toe alleen een Oscar voor beste acteur in een bijrol op zak. Wordt het 'drie keer is scheepsrecht' voor Clooney?

Voor veel mensen klinkt Hawaï als een paradijs van zon, zee en strand, maar dat is niet het geval voor de hoofdpersoon - en inwoner van de archipel - Matt King (George Clooney). Zijn vrouw ligt in coma in het ziekenhuis, waardoor Matt wordt gedwongen om voor zijn twee dochters Alexandra (Shailene Woodley) van zeventien en Scottie (Amara Miller) van tien jaar oud te zorgen. Hij was echter altijd de 'reserveouder', dus hij heeft geen idee hoe.

Wanneer zijn puberende dochter Alexandria hem dan ook nog eens vertelt dat haar moeder vreemdging voordat ze in het ziekenhuis belandde, wordt het drama nog wat gecompliceerder, en begint een zoektocht naar de minnaar van Elizabeth (Patricia Hastie). Tijdens die zoektocht bouwt Matt weer een band op met zijn dochters, zonder zich dat direct te realiseren. Matt is een doodgewone man die probeert om te gaan met alles wat hem overkomt, daarbij proberend de juiste keuzes te maken voor zijn gezin.

The Descendants is een film met veel lagen, maar bevat ook aardig wat grappige momenten waardoor het niet te zwaar wordt. Het scenario van Alexander Payne (tevens regisseur) is gebaseerd op het gelijknamige boek van Kaui Hart Hemmings. Payne bewees met de film Sideways (2004) al eerder dat hij een uitstekend scenarioschrijver is, en met The Descendants toont hij dat opnieuw aan. De scherpe dialogen, de grappen en het serieuze drama zijn in balans met elkaar, en Payne vermijdt bovendien alle clichés.

The Descendants laat zien dat je als gezin dichter tot elkaar komt in moeilijke tijden, ook al was je daarvoor als gezin uit elkaar gegroeid. Het is tevens een film over Hawaï, dat meer is dan het geassocieerde vakantiegevoel met de eilanden. De Hawaïaanse muziek is prachtig gekozen, waarbij het vakantiegevoel gelukkig wordt vermeden. De film voldoet aan de hoog gespannen verwachtingen en is zeer zeker de moeite waard.

Clooney als gezinsman, dat is een rol die we niet van hem gewend zijn. Dat hij een goed acteur is, wisten we. Maar met deze rol laat hij nog maar eens zien dat hij een Oscar verdient. Niet alleen voor het feit dat het geen typisch Clooney-personage betreft en hij dus uit zijn comfort zone durft te stappen, maar vooral omdat hij voortreffelijk gestalte aan Matt King geeft.

Er is 1 reactie geplaatst

Edwin van Enck

Edwin van Enck

Een Clooney zoals ik hem zelf niet eerder gezien heb: kwetsbaar, herkenbaar en heel menselijk. De film verpakt een zwaar thema (en dat is het zeker, met een aantal verrassende wendingen) in een fijne vakantie, en de muziek draagt bij aan het draaglijk meemaken van het thema. Wanna see iets compleets anders van Clooney en wil je meegenomen worden in een verhaal? Check deze film, mij heeft het 2u lang meer dan geboeid.