The Conspirator

door Bart de Bruijn

The Conspirator, Genre: Drama, Regie: Robert Redford, Acteurs: James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline, Releasedatum: 4 augustus 2011, Speelduur: 123 minuten.

Recensie The Conspirator

Een rechtbankdrama dat meer dan twee uur duurt, niet echt iets waar je meteen aan denkt voor een leuk filmavondje. En dan is het ook nog eens op ware feiten gebaseerd. Geen verassende afloop dus. Maar daarmee doe je The Conspirator van regisseur Robert Redford tekort. Ten eerste is het natuurlijk één van de belangrijkste processen in de Amerikaanse geschiedenis (tegen de moordenaars van de toenmalige president Abraham Lincoln). En ten tweede worden achter de schermen zoveel politieke spelletjes gespeeld, dat de film je niet onberoerd laat.

John Wilkes Booth vermoorde Abe Lincoln in een theater. Booth werd snel gevonden en gedood, maar hij plande de aanslag niet alleen. The Conspirator volgt het proces tegen een vrouw (Mary Surrat) die er van verdacht wordt deel te hebben uitgemaakt van de groep die de moord op de Amerikaanse president plande. James McAvoy speelt de advocaat die haar moet verdedigen. Als ex-soldaat die voor Lincoln vocht heeft hij natuurlijk gewetensbezwaren, maar zijn gevoel voor rechtvaardigheid speelt later toch nog op. Klinkt als een typische Amerikaanse moralistische film, maar dat is het niet. Het gevoel dat deze vrouw onrecht wordt aangedaan deel je.

Films over de Amerikaanse Burgeroorlog hebben nogal snel de neiging erg patriottistisch te worden. Zie The Patriot. Regisseur Robert Redford is daarentegen verweten dat hij The Conspirator juist een negatieve politieke boodschap wil uitdragen. Namelijk dat wraakzucht van een rechtbank er in tijden van oorlog toe kan leiden dat de verdachte geen eerlijk proces krijgt. Critici zien het als een aanklacht tegen processen tegen vermoedelijke terroristen. Maar waarschijnlijk leeft dat gevoel vooral in de Verenigde Staten. Nederlanders en andere Europeanen zullen vooral kijken hoe goed de film is.

Natuurlijk zou je even naar Wikipedia kunnen gaan om alles te lezen wat er tijdens dit proces is gebeurd. Maar dat maakt die film niet veel minder interessant. Ondanks dat je de afloop al weet blijf je hopen op een ander einde. Vuile spelletjes achter de schermen, goede acteurs, een interessant proces en net voldoende snelheid zorgen ervoor dat de film twee uur lang interessant blijft. Een knappe prestatie voor een historisch rechtbankdrama.