The Change-Up

door Alette Kreuze

The Change-Up, Genres: Komedie, Romcom, Regie: David Dobkin, Acteurs: Jason Bateman, Ryan Reynolds, Olivia Wilde, Releasedatum: 20 oktober 2011, Speelduur: 112 minuten.

Recensie The Change-Up

Met de samenkomst van de schrijvers van de comedy hit The Hangover, de regisseur van The Wedding Crashers en twee geweldige acteurs wat betreft dit genre in het algemeen, is een comedy geboren die ongetwijfeld weer door grote massa’s mensen zal worden gewaardeerd.

The Change Up heeft het bekende Freaky Friday concept toegepast, maar dan op een geheel eigentijdse manier. De film draait om twee vrienden die elkaar al sinds hun jeugd kennen, maar tegenwoordig volledig verschillende levens leiden. Dave (Jason Bateman) is een succesvolle advocaat met een gezin dat bestaat uit een vrouw en drie kinderen, en Mitch (Ryan Reynolds) is een aspirant acteur die nog nooit met verantwoordelijkheden en enige vorm van volwassenheid te maken heeft gehad.

Wanneer tijdens een avondje stappen in een dronken bui door hun beiden de wens wordt uitgesproken dat ze elkaars leven wel zouden willen overnemen, gebeurt dit natuurlijk ook en vanaf dat moment lijkt vrijwel alles fout te gaan, en moeten Mitch en Dave zichzelf proberen te handhaven in elkanders leven tot ze de wissel weer ongedaan kunnen maken.

Hoewel er wellicht meer in de film had kunnen zitten met een iets anders geschreven script, kan je toch met acteurs als Jason Bateman en Ryan Reynolds binnen dit genre niet snel in de fout gaan. De manier waarop zij met de verschillende scenes en de situaties daarin omgaan is hilarisch, en maakt de film zeer aantrekkelijk. Zo is de manier waarop ze trekjes van elkaar overnemen om overtuigend de ander te kunnen naspelen ontzettend goed en tot in detail uitgewerkt, wat veel aan de film toevoegt. Dit, in combinatie met geweldige bijrollen van Leslie Mann, Olivia Wilde en Oscarwinnaar Alan Arkin, geeft de film echt iets extra’s.

Het enige dat een beetje afdoet aan de glans van de films is het ietwat overdreven grove taalgebruik, want dit komt het grootste deel van de tijd erg onnodig en eigenlijk zelfs onnatuurlijk over. Desalniettemin is het een heerlijke comedy geworden, die bij de meeste mensen een positief effect op de lachspieren zal hebben. Het geheel zit goed in elkaar en de vaart verdwijnt geen moment uit de film, waardoor het van begin tot eind genieten is.