The Campaign

door Sonny Kempkes

The Campaign, Genre: Komedie, Regie: Jay Roach, Acteurs: Zach Galifianakis, Will Ferrell, Dan Akroyd, Releasedatum: 11 oktober 2012, Speelduur: 85 minuten.

Recensie The Campaign

Het is verkiezingstijd in Amerika dus is het tijd voor een politieke comedy die gaat over campagnevoeren. Waar wij in Nederland een liegend politicus al een schandaal vinden is de maatstaf in de VS compleet anders. Het met alle mogelijke middelen kapot maken van je tegenstander is volstrekt normaal. Als je maar wint.

The Campaign gaat over Cam Brady (Will Ferrell) die al jarenlang congreslid is voor North-Carolina en iedere keer zonder uitdager de verkiezing wint. Als hij echter na een aantal incidenten het vertrouwen verliest van de Moch broers - overduidelijk geïnspireerd op de steenrijke Koch broers - schuiven zij een tegenkandidaat naar voren. Deze kandidaat is de wat sukkelige Marty Huggins (Zach Galifianakis), eigenaar van de plaatselijke VVV. In hun strijd om stemmen te winnen schuwen ze geen enkel middel om de ander te verslaan.

Deze onvermijdelijke film weet in het begin meteen de aandacht te pakken met een aantal geslaagde grappen. Naarmate de film vordert neemt de dichtheid van de grappen af en wordt het allemaal een stuk minder geslaagd. Aan de twee hoofdrolspelers ligt dit echter niet. Ferrell en Galifianakis doen het goed als ouwe rot in het vak en naïeve eerlijke man. Zij redden daarmee ook de film.

De partijen van beide kandidaten spelen in de film een ondergeschikte rol. De tegenstellingen tussen Democraten en Republikeinen worden amper weergegeven, dit is redelijk opvallend in een gepolariseerd politiek klimaat dat voer kan zijn voor veel grappen. Mogelijk wilden de makers van de film ook geen vijanden maken.

The Campaign is een leuke film die overduidelijk is uitgebracht omdat er binnenkort verkiezingen zijn in de VS. Een aantal gedeelten lijkt ook een beetje bij elkaar gezocht te zijn. Ondanks de potentie voor een hilarische film, overtuigt The Campaign eigenlijk vooral in het begin. De grappen in het midden en aan het eind van de film zijn minder geslaagd, al zullen fans van beide hoofdrolspelers en/of smerige politieke spelletjes zich prima vermaken.