The Bourne Legacy

door Chris Appels

The Bourne Legacy, Genres: Aktie, Thriller, Regie: Tony Gilroy, Acteurs: Rachel Weisz, Jeremy Renner, Edward Norton, Releasedatum: 6 september 2012, Speelduur: 135 minuten.

Recensie The Bourne Legacy

Jason Bourne, een naam die filmliefhebbers bekend in de oren zal klinken. Waar Matt Damon in de eerste drie films de hoofdrol van de ex-CIA agent vertolkte, is in deel vier de hoofdrol weggelegd voor Jeremy Renner (The Hurt Locker, The Avengers en Mission: Impossible - Ghost Protocol).

Gevolg hiervan is dat het karakter Jason Bourne vervangen is door Aaron Cross, een agent uit het geheime 'Outcome' programma van de CIA en het ministerie van defensie. Ondanks deze wissel van personage is er wel gekozen om de film een 'Bourne' titel mee te geven. Afgezien van het feit dat de originele trilogie wel de aanleiding is voor Legacy is dit een aparte beslissing. Jason Bourne speelt voor dit deel namelijk amper een rol van betekenis. Dit betekent overigens niet dat de makers het hele concept overboord hebben gegooid. Legacy blijft erg trouw aan de opzet van de originele films.

Waar dit voor veel fans een opluchting zal zijn, zullen anderen hier minder enthousiast tegenover staan. Want eerlijk is eerlijk: het verhaal van Legacy is wel heel sterk gerecycled, en dat mag je best jammer noemen. Waar een nieuwe hoofdrol door veel filmmakers wordt gebruikt om wat verfrissing te brengen, is dit bij The Bourne Legacy niet gedaan. Ook in deel vier krijg je weer het hele CIA-doofpotscenario voorgeschoteld met als verschil dat het slachtoffer nu Aaron Cross heet. Dit geeft de film een hoog déjà vu gehalte en zorgt ervoor dat het plot weinig verrassend en zelfs een beetje saai overkomt.

Dit maakt The Bourne Legacy echter geen verschrikkelijk slechte film. Het verhaal zit ondanks dat het sterk gekopieerd is wel gewoon weer goed in elkaar. Daarnaast doet Renner niet onder voor Damon en zet zijn rol overtuigend neer. Ook de actie in de film is naar behoren. Verwacht niet over the top ontploffingen of gigantische shootouts, maar wel gewoon weer de vertrouwde in your face confrontaties die je van een spionnenfilm mag verwachten.

Betekent dit nou dat je The Bourne Legacy wel of niet moet gaan kijken? Het antwoord hierop is simpel. Wil je een film die nauwelijks afwijkt van de originele trilogie in verhaal en opzet, ga dan vooral dit deel ook weer bezichtigen. Ben je echter toe aan iets nieuws en heb je geen zin in hetzelfde herkauwde concept, dan kun je Legacy misschien beter laten voor wat het is.