The Best Exotic Marigold Hotel

door Merel Offringa

The Best Exotic Marigold Hotel, Genres: Drama, Komedie, Regie: John Madden, Acteurs: Judi Dench, Dev Patel, Tom Wilkinson, Releasedatum: 22 maart 2012, Speelduur: 124 minuten.

Recensie The Best Exotic Marigold Hotel

Het publiek van de cinema veroudert. Steeds meer 55-plussers gaan naar de bioscoop, maar kiezen dan geregeld voor een ander soort film dan de jongere generaties. De Hollywoodmachine, zoals elke andere gezonde markt, verandert mee en maakt steeds meer ruimte voor ingetogen drama’s en romantische levensverhalen, tegenover de boxoffice hits en de 3D actiefilms. Zo ook The Best Exotic Marigold Hotel, een film met subtiele waardigheden die ook jongere generaties volop kan inspireren.

De premisse van het verhaal heeft iets intens triests: zeven gepensioneerde, uitgerangeerde senioren vertrekken naar India om de schemerdagen van hun leven door te brengen in een luxueus hotel. Het is een maf stel: Evelyn (Judi Dench) is sinds kort weduwe en dealt met een ongeïnteresseerde zoon, Graham (Tom Wilkinson), een rechter die zijn jeugdige dromen confronteert. Het gedesillusioneerde stel Ainslie wordt gespeeld door Bill Nighy en Penelope Wilton. Maggie Smith geeft gestalte aan Muriel, een afgedankt oud besje met een racistisch trekje en een versleten heup. Tenslotte zijn daar Madge (Celia Imrie) en Norman (Ronald Pickup), twee eenzame zielen, die samen op zoek gaan naar hun ideale partners in India. Toch heeft de film geen melancholische toon, maar is hij ook niet bijzonder optimistisch. Het lijkt meer tot doel te hebben om de reis van het stel zo oprecht mogelijk te verbeelden.

Tegenover de sombere ouderen staat de oneindig charmante Sonny Kapoor (foto boven), gespeeld door Dev Patel. Hij probeert met man en macht zijn retraite, optimistisch genaamd het 'Best Exotic Marigold Hotel for the Elderly & the Beautiful', in zijn vroegere glorie probeert te herstellen. Zijn redenering: met positief denken is iedereen te overtuigen – van investeerders tot ouderwetse moeders, die je moderne relatie met je vriendin afwijzen. Tot over zijn oren verliefd op de slimme Sunaina (Tena Desae), en met een idealistisch toekomstbeeld voor het hotel dat zijn overleden vader hem naliet, heeft ook Sonny heel wat te leren over de realiteit van het leven.

Terwijl ieder karakter in de film met een ander probleem aankomt in India, worden ze allemaal met hun neus op de feiten gedrukt. Er ontstaat een zekere verbondenheid en ze hebben met elkaar gemeen dat het vreemde Jaipur hen stimuleert. Wat er moet gebeuren, gebeurt. Cliché, natuurlijk, maar de daaropvolgende catharsis werkt verfrissend in The Best Exotic Marigold Hotel. Doordat de film wordt gedragen door zeven Britse oude rotten, is het bij vlagen zoetsappige en voorspelbare script een stuk beter te verdragen.

Judi Dench is ijzersterk als genuanceerde, hoopvolle vrouw en Tom Wilkinson is briljant in het neerzetten van zijn heimelijk getergde Graham. Bill Nighy, die we zo vaak zien in veel excentriekere rollen, doet het verrassend goed als trouwe echtgenoot. Ook Dev Patel maakt van Sonny een ontredderende, hoopvolle held. Zelfs als het mis lijkt te gaan blijft hij niet omver te krijgen. En dat blijkt een prachtige eigenschap om te hebben – vooral als je zeven cynische ouderen koest moet houden.

De thema’s die aangesneden worden zijn zeker actueel: ouderdom, ontwikkeling, de hoop op ontwikkeling. Zo is de film een accurate weergave van een, alhoewel gegeneraliseerde, realiteit: ouderen worden gemarginaliseerd en genegeerd in het Westen. Dus verkassen ze naar het exotische Oosten, waar ze op handen zouden worden gedragen. Natuurlijk is dit uitvergroot en af en toe wat grotesk neergezet, en de stereotypische weergave van India als verarmd, tropisch paradijs voor de Westerlingen is vaak irritant en voor de hand liggend.

Het visuele potentieel wat India biedt wordt, jammer genoeg, niet optimaal benut. Ook zijn er ongetwijfeld momenten waar velen alwetende zuchten zullen slaken. Maar de charmante manier waarop de Britten op locatie allemaal op hun eigen manier met hun persoonlijke kwesties omgaan en waarop ze tot hun oplossingen komen, is amusant en ontroerend tegelijk. Dit is niet alleen een film over ouderen voor ouderen. Dit zijn realistische levensverhalen, op lieflijke wijze geschetst.