The Beaver

door Remco Visser

The Beaver, Genre: Drama, Regie: Jodie Foster, Acteurs: Mel Gibson, Jodie Foster, Anton Yelchin, Releasedatum: 21 juli 2011, Speelduur: 91 minuten.

Recensie The Beaver

Een man die de controle over zijn leven na een zware depressie terug oppikt met behulp van een knuffeldier. Dit gegeven gebruiken voor een film klinkt zowel geniaal als absurd. En dat is precies waar bij The Beaver de schoen wringt.

Walter Black is na 2 jaar depressie vrijwel alles kwijt. Zijn bedrijf staat op instortten, zijn echtgenote weet niet meer wat ze met hem aan moet en zijn zoons zijn angstvallig ver van hem vervreemd. Tijdens een dronken nacht in een motel, hij is ondertussen al de deur uitgezet door zijn vrouw Meredith (een sterke rol van Jodie Foster, die tevens regisseerde), vind hij een versleten bever handpop. Die hem de volgende morgen, als hij met een behoorlijke kater wakker word na een mislukte zelfmoord, vanaf zijn linkerhand vertelt dat Walter een tijdje zijn mond mag houden en De Bever voortaan de touwtjes in handen zal hebben. Wat volgt is een dwaze achtbaan van emoties die je als kijker perplex achterlaat.

Je blijft je jezelf vooral afvragen waar je nu eigenlijk naar aan het kijken bent. Is het drama? Is het komedie? Zelfs de slordig uitgewerkte tweede verhaallijn van Walters zoon Porter, die zich zo goed in anderen kan verplaatsten dat hij (tegen forse betaling) feilloos andermans scripties kan schrijven, brengt geen duidelijk antwoord welke emotie je als kijker nu zou moeten voelen. Op vrijwel elke scene met persoonlijk verdriet volgt rap een scene met De Bever als comic relief.

Het is daardoor enorm moeilijk de verschillende personages en hun verhaallijnen op juiste waarde te schatten en je bouwt hierdoor weinig betrokkenheid met de hoofdpersonen op, terwijl een film als deze dat juist zo hard nodig heeft. Pas tegen het einde van de film weet Foster je bij de lurven te grijpen en krijgt de film gelukkig nog het beetje diepgang die het daarvoor ontbeerde. Maar dan is het eigenlijk al te laat.

En dat is zonde, want Mel Gibson zet met zijn interpretatie van Walter Black, wel een van zijn beste acteerprestaties ooit neer en dingt hiermee mijn inziens minimaal een Oscarnominatie af. Ook de acteerprestaties van Anton Yelchin en Jennifer Lawrence zijn van behoorlijk niveau, maar helaas ontbreekt het hun subplot aan enige relevantie met betrekking tot de eigenlijke plot en blijft hun verhaallijn dientengevolge een beetje aan de oppervlakte dobberen.

Dat Jodie Foster als regisseuse wel raad weet met beklemmende familiebanden bewees ze al in Home for the Holidays uit 1996 en ook in The Beaver word de dynamiek in het gezin Black erg goed weergegeven. De vraag blijft echter of ze vijftien jaar na dato niet net teveel hooi op haar vork heeft genomen met dit veel complexere verhaal van Kyle Killen.

Alle reserves ten spijt blijft de moraal van deze film je wel goed bij; dat vrijwel iedereen op deze wereld, hoe goed zij of hij het ook lijkt te hebben, wel een donker geheim met zich meedraagt, ergens door is beschadigd of gewoonweg een knuffel nodig heeft...