The Artist

The Artist, Genres: Drama, Dans, Romantiek, Regie: Michel Hazanavicius, Acteurs: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman, Releasedatum: 24 november 2011, Speelduur: 100 minuten.

Recensie The Artist

Oude tijden herleven met The Artist, waarin zowel de stomme film als de zwart-wit film nieuw leven worden ingeblazen. Regisseur Michel Hazanavicius weet op een prachtige wijze de charme van deze oude filmconcepten wederom op het witte doek te brengen, zonder daarbij ook maar één moment te vervelen of ouderwets over te komen.

De film begint in het jaar 1927 in Hollywood. George Valentin (Jean Dujardin) is in deze tijd de grote ster van de stomme film en is daarnaast ook nog eens knap, charismatisch en een heel goede danser. Wanneer echter de geluidsfilm zijn intrede maakt, raakt de carrière van George al snel in het slop doordat hij het nut er niet van in ziet. Drank en armoede brengen de gestrande acteur vervolgens nog verder in verval. De jonge actrice Peppy Miller (Bérénice Bejo) is door de komst van de geluidsfilm de nieuwe grote ster van het witte doek geworden en zij biedt uiteindelijk George haar hulp aan om hem weer terug op het witte doek te krijgen. Om dit te bereiken spoort ze hem aan een danser te worden en samen proberen ze wederom de weg naar de top te vinden.

The Artist was al een grote hit op verschillende grote filmfestivals - zoals het Film Festival van Cannes waar het twee Palme d'Or in de wacht sleepte - maar gaat nu ook proberen het grote publiek te overtuigen van zijn kwaliteit. En die kwaliteit is hoog. Vrijwel alle aspecten van de film zijn erg sterk en nemen je mee terug naar de jaren ’20, naar een wereld die voor ons nu vrijwel onbekend is, maar die in deze film op geweldige wijze wordt weergegeven. De vormgeving, de kleding, de manier waarop het gemonteerd is en de acteurs, alles duidt op een film uit de jaren ‘20/’30 en dit is een geweldige prestatie van de regisseur Michel Hazanavicius.

De acteurs zijn eigenlijk het belangrijkste aspect van deze film, aangezien het gehele verhaal valt of staat met hoe goed zij het spelen. In tegenstelling tot 'gewone' films, kunnen zij namelijk niet terugvallen op tekst. Alles hangt af van hun lichaamshouding en gezichtuitdrukkingen. Wanneer dit echter tot een dusdanig goed resultaat wordt gebracht zoals in The Artist, dan kan hierbij absoluut worden gesproken van acteurs van zeer hoge kwaliteit.

De film stelt nergens teleur: geweldige acteurs, prachtige kostuums, precieze weergave van de wereld destijds en het geheel is op echt een zeer kwaliteitsvolle manier in elkaar gezet. Daarbij wordt dichtbij de kracht van de stomme film gebleven, afgewisseld met hier en daar een verrassende inmenging van enkele moderne technologische ontwikkelingen. Een absolute aanrader.