The Angels' Share

door Eke Bosman

The Angels' Share, Genres: Drama, Komedie, Regie: Ken Loach, Acteurs: Paul Brannigan, John Henshaw, Gary Maitland, Releasedatum: 6 september 2012, Speelduur: 101 minuten.

Recensie The Angels' Share

Pauper. Ja, zo kun je ze wel noemen. De hoofdpersonen uit The Angels’ Share zijn precies de mensen die je kunt verwachten in Shownieuws en dergelijke. Iedereen heeft z’n eigen mening erover, maar laat het nou een keer tijd zijn voor een mooi verhaal van zulke typische mensen. In de Schotse drama/comedy The Angels’ Share krijgen we een kijkje in de aso-, maar tegelijkertijd ook grappige wereld.

Nou ja, uiteraard geen al te realistische kijk - het is immers geen documentaire. Nee, The Angels’ Share laat zien hoe de jonge Robbie (Paul Brannigan) een zware gevangenisstraf ontloopt maar wel een taakstraf moet uitvoeren. Robbie, een vechtertje, heeft in de rechtszaal laten zien dat hij wil veranderen aangezien zijn vriendin Leonie (Siobhan Reilly) hoogzwanger is. Een baby is op komst. Men zegt dat mensen daardoor soms grandioos kunnen veranderen, maar in de loop van de film is dat helaas niet duidelijk te zien.

Krijg niet gelijk de indruk dat het om een drama gaat waar een jongen zijn leven probeert te beteren, al is dat wel een subthema in deze film. Nee, het gaat over een geniaal plan. Als Ocean’s Eleven een fles champagne is, is The Angels’ Share een fles wijn. De één wat chiquer en duurder, de ander wat minder chique en niet zo prijzig – maar toch altijd lekker.

The Angels’ Share is de naam van het stukje element wat een soort whiskey zo ongelofelijk bijzonder maakt. En ja, gezien de begeleider (John Henshaw) van het taakstraf team enkele leden meeneemt naar whiskey proeverijen ziet Robbie al gauw goud in zijn ogen. De allerduurste whiskey allertijden moet gestolen worden, en dat gaat Robbie dan ook met zijn maatjes van de taakstraf doen.

Het is een geniaal concept. Net als bij het eerdergenoemde Ocean's Eleven krijg je hier te maken met een ontzettend bijzonder plan, dat hier uitgevoerd wordt door één toch best wel slimme jongen en drie hele, maar dan ook hele onhandige vrienden.

Dat maakt de film zo mooi. Mede dankzij het puike acteerwerk van onder andere Gary Maitland, Willem Ruane en Jasmin Rigging komt alles geloofwaardig en ongelofelijk grappig over. De onhandigheden zorgen voor heel wat lachmomenten, die afgewisseld worden door serieuze scènes waar je de problemen van Robbie ziet.

Dat laatste is misschien wel het enige minpunt. Waar de grappige momenten ontzettend goed overkomen, zijn de scènes die lerend en serieus bedoeld zijn een soort obstakel geworden. Dat is enigszins jammer, maar dat mag zeker niet de pret drukken tijdens het zien van de film. En het mooie is; dat doet het ook niet.