The Amazing Spider-Man

The Amazing Spider-Man, Genres: Avontuur, Aktie, Regie: Marc Webb, Acteurs: Rhys Ifans, Emma Stone, Andrew Garfield, Releasedatum: 28 juni 2012, Speelduur: 136 minuten.

Recensie The Amazing Spider-Man

Flink wat wenkbrauwen gingen omhoog toen er zo snel na Spider-Man 3 een reboot werd aangekondigd. Nou ja, reboot? Van de studiobazen mogen we geen ‘reboot’ zeggen. Producer Avi Arad verzekerde ons, om vooral de drie ‘Toby Maguire-films’ niet te devalueren, dat The Amazing Spider-Man zeker niet de voorgaande films zal uitwissen, maar dat het slechts een onverteld verhaal is dat prima binnen het kader van eerdere Spider-Man films past. Misschien een collegiaal handigheidje om niet toe te geven dat The Amazing Spider-Man zijn voorgaande films in elk opzicht overtreft, maar wij zeggen het gewoon: The Amazing Spider-Man is veel beter dan zijn voorganger!

Het zou niet eerlijk zijn tegenover The Amazing Spider-Man om hem uitsluitend te vergelijken met de andere Spider-Man films, maar met deze snelle opvolging laten ze ons geen keus. In The Amazing Spider-Man, van (500) Days of Summer-regisseur Marc Webb, wordt duidelijk gekozen voor een menselijke benadering. Ten opzichte van de superheld Spider-Man, heeft Peter Parker een veel grotere betekenis gekregen.

Peter Parker zit nog op de middelbare school. Als die tiener die opgroeit zonder zijn ouders is hij op zoek naar antwoorden. Hij groeit op, zoals bekend, bij zijn oom Ben (Martin Sheen) en tante May (Sally Field), maar kan het lot van zijn ouders niet loslaten. Op een dag waren ze verdwenen, waarom is niet bekend. Als hij leest over Dr. Connors (Rhys Ifans), een vroegere vriend van zijn vader, zoekt hij hem op.

Tijdens zijn bezoek aan Connors laboratorium dwaalt Parker af en wordt hij gebeten door een – wat was het ook alweer? – radioactieve spin. Parker ontdekt dat hij bovennatuurlijke krachten heeft gekregen en staat voor een paar belangrijke keuzes. Wat te doen met zijn ontdekte krachten? Vanaf dat moment doet de wijsheid “With great power, comes great responsibility” langzaam zijn intrede en begint dit steeds meer impact te hebben op de daden van Peter Parker.

Zijn nieuwe wetenschappelijke vriend Dr. Connors heeft zo zijn eigen problemen. Zijn onderzoek naar een serum op basis van reptielen DNA om ledematen terug te laten groeien, loopt volgens de geldschieters niet snel genoeg. Het onderzoek, waar Connors torenhoge verwachtingen van heeft, wordt stopgezet. Connors, die zelf zijn arm mist, besluit om het serum op zichzelf te testen. Daarmee is de villain van de film geboren: The Lizard, een hagedis die de mensheid wil veranderen.

Met Andrew Garfield als de nieuwe Spider-Man gaat de reeks een nieuwe richting op. De tienerversie van Peter Parker is brutaler geworden. Hij is nog steeds een nerd die van wetenschap houdt, maar is mannelijker dan de Tobey Maguire-versie. Het scherpe karakter van Peter Parker ketst ook goed af van zijn nieuwe vriendinnetje. Mary Jane is uit beeld en heeft plaats gemaakt voor Gwen Stacy (Emma Stone), de dochter van het hoofd van het politiekorps (Denis Leary).

Spider-Man is ook veranderd. Hij oogt frivool en gebruikt veel humor, een essentiële karaktereigenschap uit de originele Spider-Man strips. Daarnaast is hij een stuk atletischer geworden. Of tenminste, dat doet het sterke camerawerk zo lijken. De camera draait op een heel natuurlijke manier langs Spider-Mans web. Want de film mag dan een stuk menselijker ogen; er komt genoeg heerlijke actie aan bod.

The Amazing Spider-Man had zomaar kunnen verzuipen tussen de twee grote superheldenfilms van deze zomer (The Avengers en The Dark Knight Rises), maar het weet zich op verrassende manier te onderscheiden. Het is jammer dat een groot deel van het verhaal opnieuw wordt verteld, maar het levert wel een betere Spider-Man film op.