Texas Killing Fields

Geplaatst: door Eke Bosman

Texas is een staat waar de meest rare dingen gebeuren. Zo lijkt het in ieder geval. Een perfecte staat voor een film dan, vooral als het verhaal ook nog gedeeltelijk waar gebeurd is. Al merkte de regisseur van Texas Killing Fields, Ami Canaan Mann, dat een goede basis nog geen goede film maakt, en dat het maximale uit je cast halen soms zeer lastig kan zijn.

Texas Killing Fields neemt je mee naar Texas City, waar in een korte tijd talloze jonge meisjes zijn vermoord. Er rinkelen diverse alarmbellen, maar detectives Pam Stall (Jessica Chastain), Mike Souder (Sam Worthington) en Brian Heigh (Jeffrey Dean Morgan) staat er een serieus team om de dader op te sporen.

Naast de mysterieuze moorden zijn er ook diverse persoonlijke verhalen in de film verwerkt.  Brian Heigh worstelt met de kleine Anne Sliger, die duidelijk door haar familie verwaarloosd wordt en een kansloze jeugd meemaakt. Heigh probeert er voor haar het beste van te maken. En daarnaast is er de verhouding tussen Pam en Mike, die blijkbaar een geschiedenis hebben.

Het feit dat deze verhaallijnen in de film ongestoord door elkaar heen lopen, is een fout die regisseur Mann aangerekend kan worden; het is allemaal veel te complex geworden. Bovendien er is een rare afwisseling tussen die verschillende verhaallijnen. Waar wil het heen? De ene keer lijkt het erop dat het hoofdverhaal beter op gang komt, de andere keer ziet het  er naar uit dat het toch weer een persoonlijk verhaal wordt. Texas Killing Fields hinkelt op meerdere gedachten, en wordt de volle 105 minuten overheerst door die twijfel.

Mann probeert die fout te herstellen met mysterieuze scènes die de sfeer zouden moeten typeren. Op zich prima gedaan, maar een nieuw probleem is dat die scènes de diverse plotwendingen camoufleren. Ze komen daardoor niet goed over, wat voor een film in dit genre een groot minpunt is.

Er is overigens ook een pluspunt. Sam Worthington bevestigt namelijk dat hij rollen in grotere films wel degelijk waar kan maken. Het is jammer dat hij dat nu nog in een kwalitatief slechte film moet doen, maar het gaat met hem wel goedkomen.

Het valt Mann uiteindelijk vooral te verwijten dat ze er niet in slaagt het maximale uit de verdere cast te halen. Chloë Moretz levert haar allerslechtste acteerprestatie ooit, en ook Jessica Chastain en Jeffrey Dean Morgan zorgen ervoor dat hun CV een deukje oploopt. Dat is jerg ammer, maar het ligt niet alleen aan hen – het ligt vooral aan de onnodige complexiteit van het verhaal.