Ted

door Alette Kreuze

Ted, Genre: Komedie, Regie: Seth MacFarlane, Acteurs: Mila Kunis, Mark Wahlberg, Seth MacFarlane, Releasedatum: 13 september 2012, Speelduur: 106 minuten.

Recensie Ted

Als kind had je ongetwijfeld een bepaald stuk speelgoed wat je favoriet was en waar je het liefst elke dag mee speelde. En wellicht heb je zelfs een keer gewenst dat dit speelgoed tot leven zou komen, met daarbij altijd in gedachten houdend dat dit natuurlijk niet kon. Het is tenslotte onmogelijk om een stuk speelgoed tot leven te brengen. Of misschien toch niet helemaal…

John Bennett (Mark Wahlberg) had als klein kind een teddybeer als favoriet speelgoed en wenste op een nacht dat de beer tot leven zou komen. Het resultaat: een wandelende en pratende teddybeer met de naam Ted (Seth MacFarlane). Ze worden de beste vrienden en groeien gezamenlijk op, maar hebben nogal moeite om de definitieve stap naar volwassenheid te zetten.

Johns vriendin Lori (Mila Kunis) is het onvolwassen gedrag van John en Ted in ieder geval meer dan zat aan het worden en vindt dat de twee afstand van elkaar moeten nemen. John is best bereid hierin mee te gaan, maar blijkt er uiteindelijk veel moeite mee te hebben om Ted los te laten en op het juiste pad te blijven. Hierdoor loopt John’s relatie met Lori een groot risico en moet hij voor het eerst in zijn leven, met behulp van zijn teddybeer, verantwoordelijkheid nemen voor de keuzes die hij maakt en de gevolgen die deze hebben.

Voor de rol van John Bennett, blijkt Mark Wahlberg al snel perfect gecast te zijn. Hij omarmt zijn karakter op geweldige wijze en zijn relatie met Ted komt ontzettend goed uit de verf. Bij het maken van een film als Ted zit er altijd een zeker risico in het overbrengen van de relatie tussen de twee hoofdkarakters (waarvan één van de twee dus een teddybeer is) op de kijker. Kwaliteit in acteerwerk speelt hierin een belangrijke rol en Wahlberg doet dit op sublieme wijze, met daarbij als groot hoogtepunt het gevecht dat de twee hebben in een hotelkamer.

De rest van de cast is ook op prachtige wijze bij elkaar gezocht, waarbij Seth MacFarlane duidelijk het adresboekje van zijn populaire televisieserie Family Guy heeft geraadpleegd. Veel bekende gezichten duiken dan ook op in de film en fans van de serie zullen zeker genieten van het debuut van MacFarlane op het witte doek.

Ted is een geweldige komedie, die wellicht af en toe een aantal grenzen overschrijdt, maar nooit helemaal over het randje gaat. Zoals gezegd zullen de fans van MacFarlane’s televisieseries in ieder geval van deze film genieten, maar ook als je onbekend bent met zijn televisiewerk is deze komedie absoluut een aanrader.

De film is van begin tot eind hilarisch en de combinatie hiervan met het zeer fijne acteerwerk van de cast maakt het tot een geweldige film. Hadden we allemaal maar een vriend als Ted…

Bekijk ook het interview van Filmpjekijken TV met Mark Wahlberg over Ted.