Take This Waltz

door Steffie van Rhee

Take This Waltz, Genres: Drama, Romantiek, Regie: Sarah Polley, Acteurs: Seth Rogen, Michelle Williams, Luke Kirby, Releasedatum: 30 augustus 2012, Speelduur: 116 minuten.

Recensie Take This Waltz

Drie jaar geleden stond Take This Waltz nog op de jaarlijkse Black List, een lijst met de beste ongeproduceerde scripts in Hollywood, maar uiteindelijk kreeg regisseur Sarah Polley het voor elkaar het script te verfilmen. En terecht, ze maakte een mooi en realistisch portret van een uit elkaar groeiend stel.

Freelance journalist Margot (Michelle Williams) en kookboekschrijver Lou (Seth Rogen) zijn al vijf jaar gelukkig getrouwd. Wanneer Margot tijdens een opdracht Daniel (Luke Kirby) ontmoet, die bij thuiskomst toevallig haar buurman blijkt te zijn, komt ze er achter dat ze toch niet zo tevreden is met haar huwelijk.

Polley houdt dit verhaal heel klein en brengt het over door aandacht te besteden aan details. Ze laat Margot en Lou geen ruzie maken om aan te tonen dat hun huwelijk niet meer is wat het was. In plaats daarvan maken ze onwennige grapjes, gebruiken ze ‘baby talk’ maar kunnen ze geen serieus gesprek voeren terwijl ze uit eten zijn. Al die scenes legt Polley even schitterend vast, ze maakt elk shot kleurrijk en zacht tegelijk.

In de 116 minuten dat de film duurt, gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Dat is zowel de kracht als het zwakke punt. Aan de ene kant blijft de film daardoor maar doorkabbelen en is er geen duidelijke climax. Maar aan de andere kant brengt het rust en neemt de regisseur de tijd om iets te vertellen. Soms is al die stilte juist luider dan het hardste geschreeuw. Ondanks het gebrek aan gebeurtenissen, zeggen de net zo minieme dialogen wel alles. ‘Old gets new’, zegt een vrouw van Margot’s zwemaerobics wanneer ze na de les met een groepje hun levens bespreken. Daarmee vat ze perfect samen wat Sarah Polley wil bespreken in Take This Waltz.

Margot is een nogal vreemde vrouw. Het ene moment staart ze wazig voor zichzelf uit om vervolgens uit het niets te beginnen met praten over iets dat totaal niet aan de orde is. Ze is bang om bang te zijn, waar regisseur Polley net iets te veel nadruk oplegt. Williams legt echt diepte in haar personage en geeft Margot iets breekbaars mee. De actrice zorgt er alleen al met haar lichaamshouding en kleine bewegingen voor dat ook jij je af gaat vragen hoe Margot in elkaar zit.

Maar ook Seth Rogen levert solide spel. Beide acteurs spelen ze ingetogen, maar zetten ze toch complexe personages neer. Dat Williams indruk kan maken door klein te spelen, bewees ze al in onder andere Blue Valentine. Maar Rogen is de verrassing van de film. Van hem zijn we een komische maar vooral ook schreeuwerige kant gewend. In Take This Waltz laat hij zien dat hij echt kan acteren als hij zich wat inhoudt.

Misschien lijkt Take This Waltz op bepaalde momenten saai, maar dat is omdat de film zo oprecht en klein is. Polley regisseerde een herkenbaar verhaal over echte mensen. Het is geen Hollywood sprookje dat bol staat van clichés en een happy end heeft dat je al van mijlenver ziet aankomen. En hoewel Take This Waltz mede daardoor een fijne film is, zal je net als Margot concluderen dat het toch nooit goed genoeg is.