Super 8

door Bart de Bruijn

Super 8, Genres: Avontuur, Aktie, Regie: J.J. Abrams, Acteurs: Kyle Chandler, Elle Fanning, Joel Courtney, Releasedatum: 11 augustus 2011, Speelduur: 112 minuten.

Recensie Super 8

Ook zonder het van tevoren te weten zou je kunnen raden dat Super 8 een project van Steven Spielberg en J.J. Abrams is. De film heeft het buitenaardse van Spielbergs Close Encounters of the Third Kind en E.T., maar ook het mysterie van Lost, de uiterst succesvolle serie waar J. J. Abrams één van de drijvende krachten achter is. Maar de ambitie dit met een kinderfilm te vermengen lijkt geen gelukkige, wat leidt tot een film die lang op twee gedachten blijft hinken.

Super 8 is voor een groot deel een kinderfilm zoals je ze vroeger vaak op RTL 4 op een zondagochtend voorbij zag komen. Een groepje vrienden onderneemt buiten schooltijd iets waar niet al hun ouders blij mee zijn. In dit geval besluiten ze samen een film te maken, om de filmcompetitie op school te winnen. Deze film draaien ze op Super 8-films, vandaar de naam. Ook de rolverdeling binnen de groep is erg traditioneel, de stille jongen, de dikke jongen, het knappe meisje, de brutale jongen.

Terwijl ze druk bezig zijn met hun film, gebeuren er allemaal mysterieuze dingen in hun dorpje. Honden verdwijnen, elektriciteit valt uit. Daar omheen ontstaat veel consternatie, maar dat lijkt aan de kinderen voorbij te gaan. Het is vaak om en om, eerst een scène met de kinderen, daarna een gewelddadige met het mysterie. Hierdoor heb je het gevoel dat Abrams twee films door elkaar heeft gesneden. Ergens gedurende de tweede helft van de film komen de twee verhaallijnen bij elkaar en wordt Super 8 een geheel.

De kindacteurs zijn wel duidelijk een stapje verder dan die eerder genoemde RTL 4 zondagochtendfilms, ze acteren niet overdreven, komen naturel over. Opmerkelijk is het vele gebruik van lens flare, wat veel lange lichtstrepen door het beeld geeft. Wat Abrams daarmee wil is niet helemaal duidelijk.

Hinken op twee gedachten is eigenlijk nooit prettig en het komt ook onrealistisch over dat de kinderen in Super 8 zich bijna niet druk maken over wat er gebeurt in hun dorpje. J.J. Abrams laat wel zien dat hij goed weet hoe hij met mysteries om moet gaan. Het blijft lang onduidelijk wat er precies aan de hand is. En dus spannend. De tweede helft van de film is gewoon goed geslaagd, maar dan moet jij je wel door het gehinkel heen hebben geslagen. Blijf trouwens zitten tijdens de aftiteling, dan verlaat je zeker met een glimlach de bioscoopzaal.