Streetdance 2 3D

door Alette Kreuze

Streetdance 2 3D, Genre: Dans, Regie: Max Giwa, Dania Pasquini, Acteurs: Falk Hentschel, George Sampson, Sofia Boutella, Releasedatum: 26 april 2012, Speelduur: 85 minuten.

Recensie Streetdance 2 3D

Dans. De taal die iedereen spreekt, ongeacht waar je vandaan komt. Dat is de centrale gedachte achter Streetdance 2, de Britse tegenhanger van de zeer succesvolle Step Up-reeks uit de Verenigde Staten. Met de release van de vierde film van deze laatst genoemde in het vooruitzicht, komen de Britten nu met hun tweede.

Ash (Falk Hentschel) is een Amerikaanse streetdancer die alleen de wereld rondreist van de ene dance battle naar de volgende. Wanneer hij wordt verslagen door de crew Invincible, besluit hij samen met zijn Britse maatje Eddie (George Sampson) een eigen crew te vormen. Ze krijgen het voor elkaar om de beste dansers uit Europa over te halen zich bij hun crew te voegen, met als laatste toevoeging de Franse latin-danseres Eva (Sofia Boutella).

Ash valt, uiteraard, als een blok voor Eva, maar de verschillende dansstijlen die ze ieder beheersen blijken lang niet zo eenvoudig samen te voegen. Uiteindelijk moet de crew, ondanks de verschillende stijlen die ze ieder beheersen, toch leren samen te werken om de strijd aan te kunnen gaan met Invincible.

Het grote nadeel aan een dansfilm, is dat de acteurs in principe altijd worden gecast op hun danskwaliteiten en niet op hun capaciteiten op het gebied van acteren. Af en toe kan hier een verborgen talent uit voortkomen, maar dit is niet vaak het geval. Hierdoor bereikt een film die binnen dit genre valt nooit het niveau waarmee het de mogelijkheid heeft een breder publiek aan te spreken.

Ook bij Streetdance 2 is dit het geval. Het acteerwerk is ronduit belabberd te noemen en enige diepgang is ver te zoeken. Je leeft gedurende de film van dansscène naar dansscène, omdat dit de enige relatief sterke punten zijn. Deze elementen maken het geheel dragelijk en zorgen ervoor dat er toch nog enige vorm van amusement aanwezig is voor de kijker.

Toch bekruipt je ook bij deze scènes regelmatig het gevoel dat je het allemaal al eens gezien hebt en dat de film uiteindelijk gewoon een mindere kopie is van de concurrent. Step Up is het A-merk binnen het genre dansfilm en Streetdance is het Europese huismerk dat weliswaar goed zijn best doet, maar nooit hetzelfde imago en dezelfde kwaliteit toegekend zal worden. Natuurlijk, de choreografie is af en toe best spectaculair te noemen, maar op geen enkel moment echt innovatief. De film heeft helaas niets nieuws te bieden en lijkt vooral erg te hebben afgekeken bij zijn voorgangers.

Voor de mensen die van dansen houden en over het algemeen dit genre film kunnen waarderen, is Streetdance 2 best leuk om gezien te hebben. De rest van bioscoopbezoekend Nederland kan zichzelf beter een plezier doen en dit anderhalf uur van hun leven anders invullen.