Stonehearst Asylum

Geplaatst: door Sophie Markvoort

Regisseur Brad Anderson (vooral bekend van series als The Killing en Boardwalk Empire) heeft hoogstwaarschijnlijk een fles champagne opengetrokken toen hij het voor elkaar kreeg om een heel arsenaal aan bekende en geprezen Britse acteurs toe te voegen aan de cast van Stonehearst Asylum. De lat voor deze thriller lag dan ook hoog, maar er wordt helaas niet aan de verwachtingen voldaan. Ondanks de bekende gezichten op het witte doek weet de film niet te boeien. Zonde, want met het scenario dat gebaseerd is op een kortverhaal van Edgar Allen Poe is helemaal niks mis.

Kerstavond, 1899. Edward Newgate (Jim Sturgess, Cloud Atlas en One Day) arriveert bij de imposante poorten van het Stonehearst gekkenhuis. De recent afgestuurde arts staat te popelen om klinische ervaring op te doen bij de psychiatrische instelling. De opzichter van het spookachtige gebouw, dr. Silas Lamb (Ben Kingsley, Hugo en Shutter Island), neemt hem onder zijn hoede en is blij dat hij zijn kennis mag delen met de enthousiaste Edward.

Lamb geeft Edward dan ook meteen een tour door het gebouw en stelt hem aan iedereen voor. Onder de patiënten bevindt zich de mooie Eliza Graves (Kate Beckinsale, Total Recall en Contraband), een boeiende vrouw wiens gewelddadige afkeer voor intimiteit haar een vaste woonplaats in Stonehearst bezorgde. Edward valt als een blok voor haar.

Al snel blijkt dat Lamb’s filosofieën betreffende de patiëntenzorg niet alledaags zijn. De Middeleeuwse praktijken die zo geliefd waren bij zijn voorganger, dr. Salt (Michael Caine, The Dark Knight Rises en Now You See Me), zijn volledig afgeschaft en de patiënten worden nooit meer verdoofd of opgesloten. Sterker nog, alle ‘gekken’ lopen gezellig door elkaar, worden in hun waarde gelaten en mengen met het personeel alsof ze gelijken zijn.

En dat zijn ze ook. De eerste nacht ontdekt Edward namelijk dat het echte personeel van Stonehearst, waaronder dr. Salt, opgesloten zitten in de donkere kerker van het gebouw. De gekken hebben onder leiding van de net zo gestoorde Lamb de leiding overgenomen. Edward probeert met al zijn kracht en kennis en met gevaar voor eigen leven om de orde in Stonehearst weer te herstellen, maar heeft hiervoor wel de liefde en genegenheid nodig van de mysterieuze Eliza Graves.

De basis van het verhaal (de gekken nemen het gekkenhuis over) staat als een huis, maar wordt niet naar behoeve uitgevoerd. Het is nooit helemaal duidelijk of er nou wordt gestreefd naar spanning, absurdisme, romantiek, humor of iets anders, want alles passeert op een halfslachtige manier de revue.

De film is energiek en geen verschrikking om naar te kijken, maar voelt gewoon slecht afgewerkt. Ook het einde, waarin wordt gesteld dat krankzinnigheid iets is wat je gewoon kan afschudden, stelt ondanks een plottwist flink teleur. Stonehearst Asylum zal niet het hoogtepunt op iemands cv worden.