Steve Jobs

Geplaatst: door Louke Kreemers

In 2013 werd er al een biopic over de in 2011 overleden Apple-oprichter Steve Jobs uitgebracht en het was een kwestie van tijd voor de volgende uitgebracht ging worden. Dat is nu gebeurd en gelukkig heeft Steve Jobs een heel ander karakter dan Jobs uit 2013.

We zien Steve (Michael Fassbender) voor drie grote productpresentaties. De film begint in 1984 bij de presentatie van de Macintosch. Steve Jobs is dan nog de grote man van Apple en verwacht dat de Macintosch de computerwereld gaat veranderen. Voordat hij het podium oploopt heeft hij ruzie met zijn ex-vriendin Chrisann (Katherine Waterston) over hun dochter Lisa, bedreigt hij programmeur Andy Hertzfeld (Michael Stuhlbarg), heeft hij een discussie met goede vriend Steve Wozniak (Seth Rogen) en wordt hij vaderlijk toegesproken door CEO John Scully (Jeff Daniels).

Daarnaast is hij constant in gesprek met zijn hoofdmarketing Joanna Hoffman (Kate Winslet). Dit tafereel speelt zich af voor iedere productpresentatie die we in de film zien. Na de Macintosch springt de film naar de productpresentatie van NeXT, Jobs eigen bedrijf en als laatst zien we de presentatie van de iMac.

De drie presentaties worden aan elkaar verbonden door voice-overs die de belangrijkste nieuwsfeiten in de tussenliggende jaren beschrijven. Ondersteund door krantenkoppen of stukjes nieuwsbulletin. Doordat je Jobs vooral met mensen ziet praten krijg je een goed beeld van zijn karakter. Een glansrol is er voor Winslet, die de rol van de personal assistent, hoofd marketing en tevens beste vriendin van Jobs glansrijk vertolkt. Ze is ten alle tijden degene die tegen de grillen van de Apple-oprichter ingaat en dat doet ze met veel overtuigingskracht.

De film kent een opbouw die in het begin wellicht verwarrend is, maar die het verhaal uiteindelijk wel sterker maakt. Anders dan Jobs, de biopic uit 2013 met Ashton Kutcher, gaat deze film meer over de carrière van Steve Jobs. En natuurlijk over de rol die zijn dochter Lisa in zijn leven speelt. Tussen de gesprekken die Jobs voert zitten soms kleine flashbacks naar een moment dat zich buiten de productpresentaties afspeelt. Die scènes geven de film meer context waardoor je als kijker net wat beter snapt hoe de verhoudingen in elkaar zitten.

Steve Jobs is een film waar je van moet houden, er zit weinig actie in en de productpresentaties zelf krijg je niet te zien. Er wordt vooral gepraat en geruzied. Je krijgt echter wel een mooi kijkje in het leven van deze man en de prijs die hij betaalde voor zijn tomeloze ambitie.