Snowpiercer

Geplaatst: door Sonny Kempkes

De Koreaanse regisseur Joon-ho Bong brak internationaal door met de uitstekende thriller Memories Of Murder en de creatieve horrorfilm The Host. Voor zijn Hollywood debuut bewerkte hij de graphic novel Le Transperceneige tot film, gecombineerd met een uitstekende cast leidt Snowpiercer daarom tot hoge verwachtingen.

In het jaar 2014 besluiten de wereldleiders dat er iets gedaan moet worden aan de opwarming van de aarde. Een uiterst controversiële substantie wordt daarom in de hogere lagen van de atmosfeer gebracht. De gevolgen zijn catastrofaal, binnen korte tijd bevriest de hele wereld. De laatste overlevenden bevinden zich in een soort Ark. Een trein die onverminderd een route over de planeet aflegt.

De trein is onderverdeeld in verschillende klassen. De laagste klasse leeft in smerigheid en honger. In deze klasse bevinden zich onder andere Curtis (Chris Evans) en Edgar (Jamie Bell), zij plannen onder de leiding van Gilliam (John Hurt) een opstand om de voorkant van de trein te bereiken en deze over te nemen. Wat volgt is een keiharde strijd die de toekomst van de mensheid zal beslissen.

Joon-ho Bong heeft met Snowpiercer opnieuw een uitstekende film afgeleverd. De pakkende sfeer, prachtige beelden en heftige gevechten zuigen je in de film. De contrasten tussen de grauwe arme klasse en kleurrijke elites zijn goed gedaan, al komen ze soms wat absurdistisch over.

De dreiging van de gevechten en de benauwdheid van die in de afgesloten ruimtes zit maakt de film treffend. Het is overduidelijk dat de regisseur deze film zich compleet eigen heeft gemaakt. Naast het boeiende verhaal werpt de film ook een aantal morele vraagstukken op. Wat is geoorloofd om het voortbestaan van de mensheid te garanderen? Kun je de menselijkheid inruilen zodat je later weer mens kunt zijn?

Waar de hele cast uitstekend werk levert is het vooral Tilda Swinton die bijblijft. Ze gaat compleet over de top als de wat geflipte minister van de trein. In één woord hilarisch. Daarnaast zijn ook Evans, bijna niet te herkennen als de man die ook Captain America speelt, en Jamie Bell uitstekend. Tel daarbij bijrollen van legende John Hurt en Oscarwinnaar Octavia Spencer op en je ziet dat de film een prachtige cast bevat die elkaar naar grote hoogten stuwt.

Snowpiercer is een uitstekende film die zowel qua verhaal als sfeer de kijker weet te pakken. Prima acteerwerk en een briljant einde versterken dat nog meer. De film is daarnaast technisch perfect. Zeker voor de liefhebbers van het post-apocalyptische genre is dit een aanrader.