Snow White And The Huntsman

Snow White And The Huntsman, Genres: Drama, Avontuur, Fantasy, Regie: Rupert Sanders, Acteurs: Kristen Stewart, Charlize Theron, Chris Hemsworth, Releasedatum: 7 juni 2012, Speelduur: 126 minuten.

Recensie Snow White And The Huntsman

Terwijl het wereldwijde publiek een aantal weken geleden nog kon genieten van Tarsem Singh's vrolijke versie van het sprookje van de gebroeders Grimm, is er nu alweer een nieuwere, veel donkere en rauwere adaptatie uit. Ditmaal met Kristen 'Bella' Stewart in de hoofdrol en met Charlize Theron als adembenemend mooie, maar verdorven, koningin. Ook rijzende ster Chris Hemsworth is van de partij. Hij speelt de hunky jager (huntsman) die Sneeuwwitje moet beschermen tegen de vele gevaren van het vervallen rijk.

En deze Sneeuwwitje maakt geen grapjes, zoals die van Singh. De zaken staan er namelijk bijzonder slecht voor. Koningin Ravenna (Charlize Theron) heeft door middel van zwarte magie de koning verleid, waarna het al snel gedaan was met de goede man. Het arme meisje wordt gevangen genomen, gescheiden van haar beste vriend William (Sam Claflin) en opgesloten in een donkere toren van het kasteel.

Spoel tien jaar door en we zijn bij het verhaal zoals het bekend is. Wanneer Ravenna de voorspelling krijgt uit haar magische spiegel dat Sneeuwwitje haar zal overtreffen in schoonheid en macht, laat ze haar geobsedeerde broer Finn, die functioneert als haar rechterhand, los op het amper wicht om haar haar hart te kunnen bezorgen. Wanneer Sneeuwwitje ontsnapt en de donkere wouden in vlucht komt Eric (Chris Hemsworth), de jager (huntsman), in beeld om onder dwang Ravenna te helpen.

Vanaf dan begint de magische tocht van Sneeuwwitje en haar jager pas echt. Continu belaagd door Finn en zijn mannen, vluchten ze van plek tot plek. Ondertussen ontwikkelt de jonge vrouw zich van een overlever tot de integere, pure jonge vrouw die ze bestemd is te worden. Tegen de tijd dat ze de acht – ja, acht! – dwergen tegen het lijf lopen is ze opgebloeid tot een echte koningsdochter en wordt er besloten dat er gevochten moet worden tegen de donkere koningin Ravenna.

Het moet gezegd worden dat de graphics en de cinematografie absoluut schitterend zijn, vooral op het moment dat Sneeuwwitje met de dwergen mee gaat richting Feeënland. De dwergen, incidenteel allemaal grote (x2) Britse acteurs waaronder Nick Frost, Ian McShane, Bob Hoskins en Ray Winstone, zijn stuk voor stuk hilarisch en brengen een zeer hoognodige komische noot in de film. De adembenemende kostuums – let vooral op koningin Ravenna's uitgedoste outfits – zorgen voor een geheel geslaagd magisch plaatje.

Visueel is er niets op te merken. Het is te zien dat er ook aandacht is besteed aan het menselijk maken van de karakters – de jager heeft een gezond alcoholprobleem en Ravenna zien we in meerdere stadia van schoonheid en wanhoop. Maar door middel van flashbacks is te zien dat haar obsessie met macht gewoon op z'n Freudiaans te plaatsen in haar jeugd. Overigens valt er niks negatiefs over Therons portrettering te zeggen. Ze maakt de film totaal haar eigen en overdondert elke andere acteur.

Toch is de toon van de film niet consistent. Het hele donkere van deze versie werkt goed, maar wordt verkeerd afgewisseld met onschuldig gepraat (meestal in afschuwelijk slechte Engelse en Schotse accenten) en alhoewel de dwergen hilarisch zijn, lijkt hun typering haast misplaatst naast Stewart's toch wat statische Sneeuwwitje.

Het tempo schiet steeds van heel spannend en vol geweld naar een slepend stuk in het bos. Het is The Lord Of The Rings gemixt met Your Highness, soms episch en soms droog, en dat werkt niet. Ga Snow White And The Huntsman zien om het spektakel, om de mooie visuele realisering of zelfs om Kristen Stewart. Maar verwacht niet er nog lang over na te denken nadat de film afgelopen is.