Sint en Diego En De Magische Bron Van Myra

door Rutger Otto

Sint en Diego En De Magische Bron Van Myra, Genre: Familiefilm, Regie: Adel Adelson, Acteurs: Harold Verwoert, Peter Faber, Jada Borsato, Releasedatum: 10 oktober 2012, Speelduur: 92 minuten.

Recensie Sint en Diego En De Magische Bron Van Myra

Wie denkt dat Zwarte Pieten met acrobatische kunsten de daken beklimmen, heeft het (blijkbaar) mis. Dankzij de magie van het Grote Boek van Sinterklaas springen ze in een handomdraai door de schoorsteen. Naast opslag van namen, verlanglijstjes en adressen van miljoenen kinderen heeft het boek dus nog een functie. Maar langzaam verliest het zijn kracht. Namen van kinderen verdwijnen zomaar en Pieten komen het dak niet meer op, waardoor steeds meer schoentjes iedere morgen leeg blijven. Kortom, het zweet breekt Sinterklaas uit.

Wat blijkt? Eens in de honderd jaar moet het boek worden opgeladen om zijn kracht te behouden. En dat is de Sint vergeten. Het boek moet naar Myra, de geboorteplaats van Sinterklaas, om de magie terug te winnen. De tijd dringt en aan Coole Piet Diego (Harold Verwoert) de taak om de elitepieten voor deze missie op te trommelen en pakjesavond te redden.

Deze pieten hebben allemaal een eigen specialiteit die ze ergens in de wereld uitoefenen. Slechts in zeer belangrijke gevallen als deze komt de groep bij elkaar. En dan is er nog Madelief (Jada Borsato). Haar vader (Ferry Somogyi) is gelegerd in het buitenland en het is maar de vraag of hij op tijd terug is voor 5 december. Madelief raakt bevriend met Diego en verzeilt vervolgens met hem en de elitepieten in Myra, om hopelijk meteen daarna haar vader op te pikken.

Coole Piet Diego was één van de zwarte pieten van de Club van Sinterklaas. Hij verzorgde titelsongs en liedjes in de film en serie. De Magische Bron Van Myrais een spin-off en daarmee speelt Diego voor het eerst de hoofdrol in zijn ‘eigen’ film. En die film is niet heel spannend. De zoektocht naar de elitepieten is een belangrijk onderdeel van de film, maar gaat wat vluchtig en zo elite zijn die pieten niet.

Daarnaast is het acteerwerk grotendeels ondermaats. Kathleen Aerts (K3) als overbezorgde moeder is tot daar aan toe, maar ‘Echt Gooisch Meisje’ Pauline Wingelaar zou echt een acteerverbod moeten krijgen. Jammer genoeg heeft Adelson ook de kindacteurs niet naar een hoger niveau kunnen tillen. Ook de filmkwaliteit en special effects zijn wisselvallig. Het lijkt erop dat het budget niet erg toereikend was.

Maar gaan kinderen daar last van hebben? Misschien niet. Sinterklaas en zijn zwarte pieten zijn gewoon van de partij en hier en daar kent de film aardige grapjes (Anuar Aoulad Abdelkrim en Martin van Waardenberg als Blufpiet en Beterweetpiet redden de boel nog wat als komisch duo). Het is weer eens wat anders, deze kijk op Sint en Piet. Maar voor een wat meer traditioneel heerlijk avondje voor jong en oud ga je liever naar die andere Sinterklaasfilm.