Simon

door Rutger Otto

Tags: Simon

Simon, Genre: Drama, Regie: Lisa Ohlin, Acteurs: Bill Skarsgård, Helen Sjöholm, Jan Josef Liefers, Releasedatum: 20 september 2012, Speelduur: 122 minuten.

Recensie Simon

Oorlogdrama’s zijn er ten overvloede. Zeker op filmgebied. Maar het onderwerp ‘Tweede Wereldoorlog’ blijft indrukwekkend en dus blijft er plaats vrij voor nieuwe films binnen dit genre. De nieuwste komt uit Zweden en vertelt het verhaal van twee families, gedurende en na de Tweede Wereldoorlog.

Simon is anders dan andere jongens van zijn leeftijd. Hij heeft geen vriendjes en doet niet aan typische jongensdingen, zoals houthakken en klussen met vader. Simon is liever op zichzelf. In de grote eiken bij zee heeft hij een hut, leest hij boeken en laat hij zijn fantasie de vrije loop. De eiken fluisteren tegen hem. Dat geeft hem een veilig gevoel.

Begin jaren veertig barst de Tweede Wereldoorlog los, en ook in Zweden is dat te merken. In die tijd gaat Simon naar de middelbare school en leert hij Isak kennen. Een leeftijdsgenootje van een totaal andere afkomst. Hij is joods en zijn familie is rijk. Wanneer Isaks moeder haar huis en gezin in de fik probeert te steken om zo te ontkomen aan de nazi’s, besluiten Simons ouders hem in huis te nemen. Isaks vader is namelijk een drukbezet man, maar hij bezoekt zijn zoon zo vaak hij kan. Door de jaren heen verweven de twee families zich tot nauw contact.

Dat is niet altijd even gemakkelijk. Grenzen tussen relaties vervagen soms en afkomst betekent voor de betrokkenen nauwelijks meer iets. Behalve voor Simon. Hij verschilt te veel van zijn ouders, hoewel zijn moeder alles probeert om hem gelukkig te maken. Simon houdt van klassieke muziek en boeken. Zijn culturele instelling botst met zijn vader, die hem aan het werk wil hebben in zijn loods. Hard werken loont. Zweverig geneuzel over muziek niet. Uiteindelijk is de maat vol en hoort Simon dat hij niet is wie hij zijn hele leven dacht te zijn.

Simon is een boekverfilming van de wereldwijde bestseller met dezelfde titel van schrijfster Marianne Fredriksson. In ons kikkerlandje ging het boek 250.000 keer over de toonbank. En hoewel het een Zweedse verfilming is, kent Simon ook wat Nederlandse trots. De samenwerking met ons land gaat behoorlijk ver, want het scenario is geschreven door Marnie Blok (De Gelukkige Huisvrouw en Lijn 32).

Het gevaar met boekverfilmingen is dat ze vaak worden overhaast en afgeraffeld. Niet voor niets is het boek meestal beter. Maar in Simon wordt de tijd genomen. De film behandelt bekende onderwerpen en problemen uit gelijksoortige films en lijkt daardoor wat rechttoe rechtaan, maar de kracht van Simon is de schets van twee families door de jaren heen. De eerste helft valt dat misschien niet zo op door wat kinderlijke onschuld, maar de tweede helft wordt serieuzer en dramatisch. De oorlog is aanwezig en de basis van de film, maar bovenal is het een mooi Zweeds familie-epos vol schoonheid en instorting.