Silver Linings Playbook

Geplaatst: door Julia Nolet

Na het bejubelde The Fighter (2010), genomineerd voor zeven Oscars, brengt regisseur David O. Russell ons een geheel ander verhaal. Hij verwerkte zelf het door Matthew Quick geschreven Silver Linings Playbook, dat vertelt over de vriendschap tussen Pat (Bradley Cooper) en Tiffany (Jennifer Lawrence), die beide in gevecht zijn met innerlijke demonen. Dat de film dit keer niet voor zeven maar voor acht Oscars is genomineerd - uitzonderlijk voor een lichtvoetige film - is vooral een verdienste van de verrassend goede acteurs, die konden beschikken over het uitmuntende script van Russell.

Een verhaal over een bipolaire stoornis, erg sexy klinkt het niet. Pat (Cooper) heeft het, gecombineerd met een aantal andere mentale problemen. Zo wordt hij agressief als een boek niet afloopt zoals hij in gedachte had, gaat hij rennen in een vuilniszak om zo meer calorieën te verbranden en is hij haast geobsedeerd in de weer om zijn vrouw, die hem bedroog met een geschiedenisleraar en tegen wie hij een straatverbod heeft, terug te krijgen.

Een gecompliceerd personage, maar 'Mr. Romkom' Bradley Cooper speelt de beste rol uit zijn carrière. Hij weet een karakter dat eigenlijk onsympathiek zou moeten zijn, echtheid en warmte te geven. Wanneer Pat de depressieve Tiffany (Lawrence) ontmoet biedt zij hem aan te helpen bij het vinden van zijn vrouw. Mits hij haar danspartner wil zijn bij een danswedstrijd. Met tegenzin stemt hij toe, maar langzaam groeit er tussen de twee een vriendschap die ze allebei hard nodig hebben.

Rond de twee hoofdpersonages draaien een hoop heerlijke bijpersonages, en het is de verdienste van regisseur/schrijver Russell dat hij ze allemaal evenveel diepgang en persoonlijkheid weet te geven.

Zo speelt Robert De Niro de vader van Pat. De voormalige hooligan probeert American Football-wedstrijden obsessief met bijgeloof te beïnvloeden. Julia Stiles als de zus van Tiffany zus die haar man stevig onder de duim houdt en een geweldige rol van Chris Tucker als vriend van Pat die telkens uit zijn psychiatrische inrichting probeert te ontsnappen en daarnaast geobsedeerd is door zijn haar.

De film kent een charme die publiekslieveling Little Miss Sunshine bijvoorbeeld ook had. Zonder twijfel heeft Silver Linings Playbook het in zich een nieuwe favoriet van bioscoopbezoekers te worden.

Regisseur Russell had een grote emotionele binding met het verhaal doordat zijn zoon ook lijdt aan een bipolaire stoornis. ‘Dat is de hele reden waarom in de film heb gemaakt’, verklaarde hij in een interview. Ook Robert de Niro voelde grote genegenheid voor de film. Zo brak de acteur in een Amerikaanse talkshow in tranen uit, toen de presentatrice hem vroeg of hij een groot verantwoordelijkheidsgevoel voelde bij het maken van de film.

Door zijn tranen heen zei hij: "I don’t like to get emotional, but I know what he (Russell red.) is going through". Dat het thema de persoonlijke levens van een deel van de crew raakt, is te merken in de film. De dialogen en het gedrag van Pat komt echt en oprecht over. Dat is een groot compliment voor Cooper en Russell, beiden meer dan terecht genomineerd voor een Oscar.