Sicario

door Sonny Kempkes

Denis Villeneuve is de laatste paar jaar bekend geworden als regisseur van uitstekende films zoals Prisoners, Enemy en het loodzware Incendies. De man staat garant voor kwaliteit. Voor zijn nieuwe film Sicario wist hij opnieuw een topcast te verzamelen en is hij wederom herenigd met één van de beste cinematografen van dit moment: Roger Deakins.

Kate Macer (Emily Blunt) is een FBI-agente die leeft voor haar werk. Op een gegeven moment wordt ze toegevoegd aan een gecombineerde taskforce, onder leiding van Matt Graver (Josh Brolin), die de Mexicaanse kartels aanpakt. Ze komt terecht in een wereld waarin de wet ondergeschikt is aan het resultaat en waarin ze niet meer weet wie ze kan vertrouwen. Ook vraagt ze zich constant af wie de mysterieuze Alejandro (Benicio del Toro) is die deel uitmaakt van de taskforce.

Het plot van Sicario is niet bijster origineel of diepgravend, dit soort verhalen hebben we vaker gezien. Maar er gebeurt iets bijzonders, alle onderdelen van de film zijn zo goed uitgewerkt dat dit totaal niet stoort. Dit mag voor het grootste deel op het conto van Villeneuve geschreven worden, hij weet opnieuw een beklemmende topfilm te maken.

Een regisseur is sterk afhankelijk van de mensen om zich heen en bij Villeneuve is dit niet anders. Hij werkt graag samen met cinematograaf Roger Deakins en het is duidelijk te zien waarom, Deakins levert zijn beste werkt tot nu toe af. Ieder shot in deze film is raak en beneemt je soms de adem. In het oog springen de nachstscènes die er eindelijk eens uitzien alsof ze zich echt ’s nachts afspelen. Nog een onderdeel dat bijdraagt aan het realistische karakter van de film.

Het is belangrijk om vooraf te weten dat dit een extreem donkere film is. En dat is ook gelijk het nare aan Sicario. Er is geen hoop. De film is een donkere put van ellende, uitstekend gemaakt maar erg zwaar. Ook het acteerwerk is van topniveau. De film draait vooral om Blunt die het uitstekend doet maar Del Toro weet met zijn mysterieuze personage alle aandacht naar zich toe te trekken. Een Oscarwaardige performance die meteen geruchten over een mogelijk vervolg heeft gestart.

Sicario is een uitstekende misdaadthriller die je op het puntje van je stoel laat zitten. De briljante soundtrack van Jóhann Jóhansson draagt bij aan de ‘suspense’die wordt gecreëerd. Het geweldige acteerwerk en meesterlijke directie verhogen de kwaliteit immens ondanks het wat standaard materiaal. De film is een stomp in je maag en je zal achteraf behoefte hebben aan een douche, maar als je een intense kijkervaring wilt hoef je niet verder te zoeken.