Sherlock Holmes: A Game Of Shadows

door Bart de Bruijn

Sherlock Holmes: A Game Of Shadows, Genres: Avontuur, Aktie, Regie: Guy Ritchie, Acteurs: Robert Downey Jr., Jude Law, Noomi Rapace, Releasedatum: 15 december 2011, Speelduur: 128 minuten.

Recensie Sherlock Holmes: A Game Of Shadows

Sherlock Holmes is met een kleine opleving bezig. Het personage van Sir Arthur Conan Doyle is te zien in de Britse tv-serie Sherlock die in de huidige tijd is gesitueerd en in de Sherlock Holmes films van Guy Ritchie waar A Game of Shadows het tweede deel van is. Game of Shadows is geen klassiek Holmes verhaal, maar speciaal voor deze film geschreven.

De film speelt aan het einde van de negentiende eeuw en je merkt aan de sfeer dat de Eerste Wereldoorlog er aan staat te komen. Iedereen is gespannen en vooral de verhouding tussen Frankrijk en Duitsland staat op knappen. Sherlock Holmes is een excentrieke en geniale detective. En een vechtersbaas. Het is net als Tony Stark in de Iron Man films een rol die Robert Downey Jr. op het lijf is geschreven. Zijn meeste tegenstanders bluft hij vrij gemakkelijk af, maar in deze film ontmoet hij zijn gelijke, zijn klassieke aartsvijand professor James Moriarty (Jared Harris).

Eigenlijk staat Sherlock's hele bestaan in het teken van het opjagen, het te pakken proberen te krijgen van en het verijdelen van plannen van deze professor. In A Game of Shadows vinden er door heel Europa aanslagen plaats die worden toegeschreven aan anarchisten, maar Holmes herkent de handtekening van Moriarty. Hij gaat dan ook op jacht, zoals altijd bijgestaan door doctor Watson (Jude Law).

Zoals het door de onnavolgbaarheid van de briljante detective heel erg een Sherlock Holmes film is, is het ook heel duidelijk een Guy Ritchie film. Niet alleen door de scherpe dialogen en flitsende vechtscenes, maar vooral ook door de cameravoering. Het mooiste voorbeeld is een scene waarin Sherlock, Watson en een groep zigeuners door een besneeuwd bos vluchten terwijl ze beschoten worden. Bijna alle mogelijk shots worden uit de hoge hoed getoverd, onder andere extreme slomo's, versnelde beelden en beelden van de binnenkant van een enorm kanon waarbij je ziet hoe deze van binnen werkt. Een visueel spektakel.

A Game of Shadows blijft twee uur lang boeiend. Dat is toe te schrijven aan het sterke verhaal, de goed getroffen sfeer, de in vorm zijnde Robert Downey Jr. en aan de duidelijke stempel van regisseur Ritchie. Het is een actiespektakel, maar wel een waar je je hersens bij moet blijven gebruiken. De film biedt ruimte voor een derde deel en als de makers de kwaliteit zo hoog weten te houden, is die van harte welkom.

Er is 1 reactie geplaatst

Marie Cecile

Marie Cecile