Shark Night 3D

Geplaatst: door Monique Schijff

Door de jaren heen zijn er talloze films over haaien verschenen. De beroemdste is natuurlijk de klassieker Jaws (waarvan de remake in 3D in de jaren '80 erg slecht was) en daarna is daar geen andere film meer bij in de buurt gekomen. Ook Shark Night 3D haalt het er niet bij, maar misschien moeten we deze film ook in een ander genre zien.

Iedereen kent de feiten over haaien. Ze staan bovenaan de voedselketen, kunnen een druppel bloed van veraf ruiken, bijten krachtiger dan leeuwen, en hebben zo ongeveer drieduizend tanden om hun prooi mee open te rijten. Om die reden toch een goed onderwerp voor een horrorfilm. Shark Night 3D is echter eerder komisch dan eng, en lijkt daardoor meer voor een cultstatus te willen gaan dan angstwekkend te willen zijn.

Hoewel de regisseur probeert te spelen met de verwachtingen van het publiek, blijft de film redelijk voorspelbaar. Als kijker weet je ook dat wanneer je verwacht dat er iets gebeurt, dat het dan juist niet gebeurt, en andersom. De film is geregisseerd door David R. Ellis, die we onder andere kennen als regisseur van de ultiem slechte film Snakes on a Plane. Die film was zó slecht dat hij daardoor weer goed werd. Dat geldt helaas niet voor Shark Night 3D. De film is wél erg slecht, en dat zorgt af en toe wel voor lachwekkende momenten, maar het wordt nooit zó slecht dat je de film gaat waarderen.

De prent voldoet precies aan de Hollywoodformule voor een horrorfilm. Een groep vol clichématige personages, waarvan één op seksgericht karakter, één onderschat karakter die later de held wordt en een luidruchtig populair personage. De karakters die ondanks de aanwezigheid van de haaien toch weer het water induiken. En het happy end, er zijn altijd één of twee personages die het toch overleven.

Het verhaal an sich is best origineel, en heeft wel enige potentie. Een stelletje rednecks die mensen aan de haaien willen voeren om hun eigen horrorfilm te maken en hiervoor verschillende haaien gebruiken, niet alleen de witte haai, maar ook tijgerhaaien, hamerhaaien en stierhaaien. Dat zorgt wel voor een aantal gruwelijke moordpartijen. Shark Night 3D is over de top genoeg om grappig te zijn. Maar om voor cultfilm in aanmerking te komen had de film nog veel extremer moeten zijn.

Shark Night 3D is ergens blijven hangen tussen thriller, horror en komedie, waardoor het een vrij onoriginele film die alle kanten op gaat. Het 3D-effect voegt vrij weinig toe, op een enkel schrikmoment na. Het is zo'n film die je misschien nog wel kunt waarderen als je hem 's nachts, wanneer je dronken of stoned thuis komt, bekijkt.