Shame

door Jamaica Vink

Shame, Genre: Drama, Regie: Steve McQueen, Acteurs: Michael Fassbender, Carey Mulligan, James Badge Dale, Releasedatum: 9 februari 2012, Speelduur: 99 minuten.

Recensie Shame

Dertiger Brandon Sullivan (Michael Fassbender) leidt een merkwaardig dubbelleven. Voor de buitenwereld is hij een doodnormale, succesvolle zakenman. Maar van binnen kan hij maar aan één ding denken: seks. Dit betekent dat hij zijn werkdag vult met aftrekken en porno kijken. Na kantoortijd gaat hij op vrouwenjacht om zijn seksverslaving volledig te bevredigen. Brandon denkt zijn leven zo onder controle te hebben, totdat Sissy (Carey Mulligan) ineens bij hem op de stoep staat. Hij wordt door haar geconfronteerd met zijn seksverslaving, én met zijn verleden...

In Shame zien we een ruw portret van een man die worstelt met een verslaving. Regisseur Steve McQueen gaat heel ver om dit in beeld te brengen. Dit maakt het aan de ene kant confronterend, maar soms wil hij gewoon shockeren met zijn beelden. Zoals in één van de eerste scènes, wanneer Brandon naakt in en uit zijn kamer loopt. De camera staat precies op de hoogte van zijn penis, zodat deze steeds prominent in beeld is.

Voor de rol van de sekslustige Brandon moet Fassbender (X-Men: First ClassInglourious Basterds) zich zowel lichamelijk als psychisch helemaal bloot geven. Hij doet dit erg goed, speelt zijn rol subliem. Het is vooral knap dat de Ierse acteur weinig woorden nodig heeft om zijn verslaving te laten zien. Zijn gezichtsuitdrukkingen zeggen meer dan genoeg. Neem bijvoorbeeld de eerste scène, waarin hij minutenlang staart naar een vrouw in de metro en ze elkaar opwinden met hun blikken.

Carey Mulligan (Drive) speelt Sissy met totale overgave. Haar vertolking van het nummer New York, New York is een hoogte punt in de film. Alleen is Sissy’s rol in het begin vrij vaag. In eerste instantie vermoed je dat de twee vroeger een relatie hebben gehad. Later in de film kom je er pas achter wat de relatie tussen Brandon en Sissy werkelijk is. McQueen laat sowieso weinig los over het verleden, we moeten zelf bedenken wat er vroeger is gebeurd met de personages. Al krijgen we soms wat hints, bijvoorbeeld van Sissy: "We aren’t bad people, we just come from a bad place".

Shame is geen verhaal met een plot, maar meer een portret van een seksverslaafde. Dat portret wordt prachtig in beeld gebracht door regisseur McQueen. Veel blijft ongezegd, vooral over de reden van Brandons verslaving en het verleden van hem en Sissy. Dit doet McQueen waarschijnlijk om zijn kijkers verplicht te laten nadenken over de situatie. Hetzelfde probeert hij te doen met zijn beroemde minutenlange shots. En het werkt, want de film laat je nooit helemaal los. Zelfs niet wanneer je de bioscoop al lang hebt verlaten.