Shadow Dancer

door Erik Boekhoven

Shadow Dancer, Genre: Thriller, Regie: James Marsh, Acteurs: Gillian Anderson, Clive Owen, Andrea Riseborough, Releasedatum: 20 september 2012, Speelduur: 100 minuten.

Recensie Shadow Dancer

Collette McVeigh woont samen met haar moeder, broers en zoontje in het Noord-Ierse Belfast. Op het eerste gezicht lijkt ze een doodnormale jonge vrouw. Met haar ijsblauwe ogen kijkt ze opvallend scherp - maar somber - de wereld in en al snel blijkt waarom. Collette is namelijk lid van de Irish Republican Army (IRA) en heeft de opdracht gekregen een bom te plaatsen in de Londense metro. Er is echter één probleem: de aanslag mislukt en Collette wordt opgepakt door de Britse geheime dienst MI5.

Collette (Andrea Riseborough) wordt voor het blok gezet en kan kiezen: 25 jaar de bak in zonder haar zoontje te kunnen zien opgroeien of spioneren voor MI5 en daarmee onder andere haar eigen broers in gevaar brengen. Ze kiest voor het tweede en keert na de mislukte aanslag terug naar Belfast, alwaar ze contact houdt met geheim agent Mac (Clive Owen).

Wat volgt is de interessante ontwikkeling van een jonge moeder, dochter, zus…en spion. In een haast constante zoektocht naar het juiste, doet Collette er alles aan zichzelf en haar zoontje te beschermen. Vertrouwt ze op de beloftes van Mac om haar ten koste van alles te beschermen, of laat ze zich leiden door familiebanden? Het is kiezen uit twee kwaden.

In een setting van vervallen gebouwen, kantoorpanden met enorme computers en geheim agenten met reusachtige mobiele telefoons, is het even schakelen als kijker. Toch is Shadow Dancer een intrigerend verhaal, dat je al snel meesleept in de complexe wereld van IRA-strijders die een haast onmogelijke strijd uitvechten met het Britse koninkrijk. Hoewel ze het geweld niet bepaald schuwen, krijg je al snel een zekere sympathie voor de strijders. Al was het maar om hun heerlijk vette Ierse accent.

Toch ontbreekt er ook iets in Shadow Dancer. Juist in een thriller van dit kaliber - en met in potentie een ijzersterk verhaal - verwacht je iets meer diepgang. Zonder de film te gecompliceerd te maken, zou er makkelijk een extra verhaallijn toegevoegd kunnen worden. Als kijker kun je het verhaal nu namelijk (iets te) makkelijk volgen en word je weinig uitgedaagd zelf verbanden te leggen gedurende de film.

Waar het verhaal dus sterk begint en wel degelijk wat opvallende plottwists kent, resteert een knagend gevoel. Shadow Dancer is dan wel een degelijke thriller, maar geen echte kraker. Jammer, want er had meer ingezeten.