Seeking Justice

door Bart de Bruijn

Seeking Justice, Genres: Aktie, Thriller, Regie: Roger Donaldson, Acteurs: Guy Pearce, Nicolas Cage, January Jones, Releasedatum: 3 mei 2012, Speelduur: 105 minuten.

Recensie Seeking Justice

Na The Rock, Con Air, Gone in Sixty Seconds, Drive Angry en nog een handjevol andere films, hebben bad guys het nog steeds niet geleerd. Wanneer je Nicolas Cage kwaad maakt komt hij achter je aan. In Seeking Justice trapt Guy Pearce in die val. Domme, domme Guy...

Nicolas Cage heet in deze film Will Gerard en is een leraar Engels. Zijn vrouw (January Jones) wordt overvallen, mishandeld en aangerand door een straatcrimineel. In het ziekenhuis biedt een man (Guy Pearce) ineens aan dit 'probleem' op te lossen. Alleen moet Will dan beschikbaar zijn als die man hem nodig heeft. Maffia-toestanden dus. Will krijgt gewetensbezwaren, maar komt daar niet meer onder uit, waarna de actie begint.

Wat wringt is dat Cage in het actiedeel weer lekker op dreef is, maar er niet wordt verteld hoe Will Gerard aan die knok-, schiet- en racekwaliteiten komt. In Con Air was hij marinier, natuurlijk kunnen die knokken. In een hoop andere films is hij beroepscrimineel. Maar nu leraar Engels, niet het meest ideale beroep om je vechtkunsten aan te scherpen. Een hint naar een militair- of politieverleden had iets verklaard.

Naast deze uit de lucht vallende kwaliteiten verrast Seeking Justice niet. Roger Donaldson houdt zich keurig aan alle uitgekauwde thriller clichés, wat de film voorspelbaar en redelijk saai maakt. Achtervolging, ontsnapping, inbraak, vuurgevecht, knokken, alles zit er in. Een diepere laag met een journalist die de maffia probeert te ontmaskeren tilt de film niet bepaald naar een hoger niveau.

Nicolas Cage is misschien een beetje te oud om nog dit soort films te maken. Sowieso lijkt hij te oud om getrouwd te zijn met January Jones, maar ook tijdens de actiescènes is het niet geloofwaardig als hij een jonge, goedgetrainde tegenstander verslaat.

Door de ongeloofwaardige rol van Cage en het gebrek aan verrassingen is Seeking Justice een dertien-in-een-dozijn actiefilm die je net zo snel weer vergeet als de andere twaalf.