The Second Best Exotic Marigold Hotel

Geplaatst: door Faye Heijnis

The Second Best Exotic Marigold Hotel borduurt op vermakelijke wijze verder op het eerste deel van de indie film uit 2012. Deze sequel geeft verdieping en leuke wendingen in het leven van de naar India geëmigreerde vlotte bejaarden, die inmiddels de cultuurclash te boven zijn. Ondertussen probeert hotelmanager Sonny Kapoor zijn werk en drukke voorbereidingen voor zijn grote huwelijk te balanceren.

Dev Patel (Slumdog Millionaire, Chappie) weet Sonny als een ietwat hypere rasoptimist neer te zetten, zonder vervelend te worden. De hotelmanager heeft het voor elkaar gekregen om The Best Exotic Marigold Hotel for the Elderly and Beautiful in India tot een succes te maken en wil uitbreiden. Het hotel huisvest enkele Britse ouderen die op hun oude dag besloten hebben hun jaren te slijten in het kleurrijke Jaipur. Het hotel is niet bepaald in luxe gedompeld, maar heeft genoeg charme en een manager met een groot hart.

Regisseur John Madden (Shakespeare in Love) heeft voor The Second Best Exotic Marigold Hotel opnieuw A-liststerren Judi Dench (Philomena, Skyfall), Maggie Smith (Harry Potter, Downtown Abbey) en Bill Nighy (The Boat That Rocked, Love Actually) gestrikt. Ook Celia Imrie, Ronald Pickup en Penelope Wilton zijn weer te zien in deze tweede verfilming. Grote toevoeging aan de cast is Richard Gere als de mysterieuze nieuwe bezoeker Guy, die zijn oog laat vallen op Sonny’s moeder.

Waar Muriel (Smith) in het eerste deel nog een eersteklas xenofoob was, heeft ze nu haar draai in India weten te vinden en zich zelfs ontpopt tot co-manager van het hotel. Sonny met zijn aanstekelijke enthousiasme en de nuchtere Muriel met haar vlijmscherpe cynisme vullen elkaar perfect aan. Het duo weet een belangrijke deal binnen te slepen voor het openen van een tweede Exotic Marigold Hotel.

Muriel is, of ze het nou wil of niet, de persoon bij wie alle vaste bewoners hun hart luchten. Ieder voor zich hebben ze zo hun eigen zorgen, vooral op liefdesgebied. Evelyn (Dench) en Douglas (Nighy) durven maar niet de stap naar een relatie te zetten, Madge (Imrie) kan niet kiezen tussen twee rijke Indiase mannen die met haar willen trouwen en Norman (Pickup) en Carol (Hardcastle) zitten in een sleur binnen hun relatie.

Sonny is ondertussen zo druk met de business dat hij bijna lijkt te vergeten dat ‘ie op het punt staat in het huwelijksbootje te stappen met Sunaina (Tina Desai), wat een hoop spanningen tussen de twee oplevert. Dit Indiase huwelijk is de rode draad door de film en het uiteindelijke hoogtepunt, maar de relatie tussen hen is van alle relaties in de film het minst geloofwaardig. In de hele film wisselen Sonny en Sunaina geen enkele zoen uit en is de chemie ver te zoeken. Dit jonge stel gaat overduidelijk ten onder aan het nog vlammende liefdesleven van de ouderen.

Madden en scenarist Ol Parker storten zich met The Second Best Exotic Marigold Hotel voor de tweede keer op geslaagde wijze op de niche van bejaarden. Ook na je zestigste kan het leven nog verrassende wendingen nemen en zijn romances nog net zo ingewikkeld. Dat deze perikelen van de gepensioneerden zich tegen een Indiaas decor afspelen, maakt de film vooral voor het oog een genot.

The Second Best Exotic Marigold Hotel is een groots kleurenfestijn dat alleen daarom al het bekijken waard is. Dat Madden en Parker de verhaallijnen nog net op een kiertje laten staan roept de vraag op of Deborah Moggach's roman goed is voor nóg een film.