Savages

door Alette Kreuze

Savages, Genres: Aktie, Thriller, Regie: Oliver Stone, Acteurs: Blake Lively, Taylor Kitsch, Aaron Taylor-Johnson, Releasedatum: 27 september 2012, Speelduur: 131 minuten.

Recensie Savages

Het decor voor de thriller Savages is het prachtige, zonnige en nogal overdadige Laguna Beach in Californië, dat we allemaal nog wel kennen van series als Laguna Beach en The OC. De omgeving straalt precies het juiste gevoel uit voor de film en functioneert dus als een perfecte achtergrond voor het verhaal: jongeren met veel te veel tijd en geld, volwassenen die het niet zo veel kan schelen wat hun kroost uitspookt en voor allemaal gelden verdovende middelen, het winkelcentrum en feestjes als de belangrijkste elementen van het leven.

Het verhaal in Savages wordt verteld door O (Blake Lively). Zij woont samen met Ben (Aaron Taylor-Johnson), een vredige botanist die stukje bij beetje de wereld probeert te verbeteren, en Chon (Taylor Kitsch), een voormalige Navy SEAL die liever eerst schiet en dan pas vragen stelt. Twee zeer verschillende persoonlijkheden dus, maar wel een goede voedingsbodem voor een hechte vriendschap waarin zij alles delen, inclusief O.

Het drietal leidt een luxe leventje aan de kust van Laguna Beach en hier is vooral één reden voor: Ben en Chon kweken één van de beste soorten wiet die er wereldwijd bestaat. Alles lijkt het drietal voor de wind te gaan, totdat het Mexicaanse Baja-kartel, onder leiding van Elena 'La Reina' (Salma Hayek), z'n pijlen op het tweetal richt. Het kartel ziet mede door Ben en Chon hun inkomsten terug lopen en wil dit een halt toe roepen door een samenwerking aan te gaan met hun concurrenten. Wanneer de jongens dit weigeren, ontketenen ze ongewild een drugsoorlog waarin zij uiteindelijk gedwongen worden dezelfde spelletjes te spelen als hun Mexicaanse opponenten.

Na meerdere missers te hebben gemaakt op filmgebied, lijkt Taylor Kitsch bij regisseur Oliver Stone eindelijk tot zijn recht te komen en de hoge verwachtingen die er al enige tijd rond hem zijn, waar te maken. Vrijwel de gehele cast van Savages is op geweldige wijze bij elkaar gezocht met mooie rollen voor onder andere Salma Hayek, John Travolta en een zeer sinistere versie van Benicio Del Toro. Maar in vrijwel elke film is er echter wel een zwakke link in het geheel te vinden en dat is in deze film zonder twijfel Blake Lively. Hoewel ze het er best aardig vanaf brengt als O, heb je toch het gevoel dat Stone wat langer had moeten zoeken naar de juiste actrice voor deze rol.

Wanneer we dit laatste punt echter buiten beschouwing laten, is Savages toch een zeer onderhoudende thriller, die door de vrij grafische weergave van het veelvuldige geweld niet geschikt is voor mensen met een wat zwakkere maag. Het geheel zit goed in elkaar en je blijft gissen naar hoe het verhaal zal aflopen. Ongeacht wat je echter verwacht van het einde, de kans is groot dat je het juist hebt… Of misschien toch niet.