Salmon Fishing In The Yemen

door Alette Kreuze

Salmon Fishing In The Yemen, Genre: Romcom, Regie: Lasse Hallström, Acteurs: Ewan McGregor, Emily Blunt, Kristin Scott Thomas, Releasedatum: 3 mei 2012, Speelduur: 111 minuten.

Recensie Salmon Fishing In The Yemen

Een onmogelijke opdracht met zowel politieke als persoonlijke belangen is de opzet voor deze heerlijke Britse komedie van regisseur Lasse Hallström. In Salmon Fishing In The Yemen speelt Ewan McGregor de rol van Alfred Jones, een nogal stoffige, in visserij gespecialiseerde overheidswetenschapper. Hij ontvangt de ogenschijnlijk onmogelijke opdracht om zalm te introduceren in de hooglanden van Yemen.

De opdrachtgever van deze ongebruikelijke taak is de sympathieke Sjeik Muhammed (Amr Waked) die fan is van het vissen naar zalm. Samen met zijn charmante woordvoerster Harriet (Emily Blunt), moedigt hij Alfred aan om de opdracht een kans te geven. Al snel blijkt echter dat de opdracht niet alleen voor de deelnemers aan het project belangrijk is, maar dat het ook invloed heeft op de Britse politieke geschiedenis en het imago van het land in het Midden-Oosten.

Zoals zo veel films die de laatste tijd hun weg naar het witte doek hebben gevonden, is ook Salmon Fishing In The Yemen gebaseerd op een boek. Dit keer gaat het om de populaire roman van Paul Torday. De makers van de film hebben het verhaal echter op zeer correcte wijze naar film vertaald en je hebt gedurende de film niet het gevoel dat je elementen van het verhaal mist.

Hoewel in principe een verhaal met een ietwat serieuze, politieke ondertoon wordt verteld, is het eigenlijk gewoon een ontzettend fijne Britse komedie, waarin vooral Kristin Scott Thomas het beste uit de verf komt. Zij weet haar nogal neurotische en tamelijk gevoelloze karakter op geweldige wijze neer te zetten en zij is dan ook degene die vooral het komedische aspect van deze film draagt. Ewan McGregor en Emily Blunt voegen hier ook wel aan toe, maar kunnen op geen enkel moment echt tippen aan Thomas. Dit is af en toe wel een gemis, aangezien McGregor en Blunt de grotere rollen in de film vertolken.

De film als geheel en als romantische komedie (op Britse wijze) is echter zeer geslaagd en absoluut een aanrader. Hoewel op komedisch vlak er duidelijk grote verschillen zijn tussen de acteurs onderling, is het acteren verder gedurende de volledige film absoluut op niveau en stellen de spelers verder totaal niet teleur. De film als geheel zakt ook op geen enkel moment in en scènes met een zeer verschillende dynamiek worden op ongedwongen wijze afgewisseld.

Ook al is het verhaal dat in de film wordt verteld alles behalve realistisch, het wordt op dusdanige wijze weergegeven dat je het bijna zou geloven. En wie weet blijkt er ooit echt ergens een rijke sjeik te wonen die fan is van het vissen naar zalm en het daarom ook in Yemen wil introduceren. Wie weet…