Safety Not Guaranteed

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Na succes op het Sundance festival, lovende kritieken in de Verenigde Staten én de publieksprijs op het filmfestival van Leiden, krijgt deze film dan toch een bioscooprelease. Opvallend is het ontzettend lage budget en de toch erg bekende cast. Safety Not Guaranteed is daardoor in potentie al een culthit(je).

Darius (Aubrey Plaza) is een lichtelijk depressieve tiener die stage loopt bij een tijdschrift in Seattle. Ze heeft het nog steeds zwaar met de dood van haar moeder en heeft erg veel moeite in sociale omgang met anderen. Als er een verhaal geschreven moet worden over een tijdreis advertentie moet ze met een journalist en collega-stagiair naar een kustplaatsje om uit te zoeken wie de man achter de advertentie is. In de advertentie staat: "man zoekt partner voor reis terug in de tijd".

Darius komt in contact met de 'tijdreiziger' (Mark Duplass) en gaat bij hem in training als voorbereiding op de reis. Gaandeweg begint ze hem steeds meer te geloven, haar collega's beginnen daardoor steeds wantrouwiger te worden. Ook zij worden uiteindelijk echter zwaar aan het twijfelen gebracht.

De film draait niet zozeer om het tijdreizen, dit is meer de kapstok waar de echte kern aan opgehangen wordt, namelijk menselijke relaties, spijt en je leven willen verbeteren. Ieder personage is uiteindelijk vooral op zoek naar zichzelf. De film probeert niet geforceerd grappig te zijn maar slaagt daardoor juist op veel punten. De situaties en dialogen creëren zelf geinige momenten.

Daarnaast is er zeer aardig acteerwerk van rijzende ster Aubrey Plaza die laat zien te beschikken over een goede timing en ook dramatisch talent. Verder is ook Jake Johnson bij vlagen erg geestig al speelt hij bijna dezelfde rol als in de serie New Girl. Kristen Bell speelt een minimaal bijrolletje maar is zoals altijd het vermelden waard.

Regisseur Colin Trevorrow, die ook de nieuwe Jurrasic Park film zal regisseren, werkte nauw samen met schrijver Derek Connolly die het idee voor het verhaal kreeg van een werkelijke advertentie over tijdreizen uit de jaren 90 die in 2007 viral ging. Safety Not Guaranteed is een vermakelijk comedy-drama dat luchtig blijft en niet meer probeert te zijn dan het is. Grappige situaties en dialogen worden afgewisseld met meer serieuze stukken waarbij de relaties tussen mensen en keuzes in je leven centraal staan.