Safe House

Geplaatst: door Remco Visser

Tobin Frost (Denzel Washington) is een van de meest gezochte en gevaarlijkste verraders in de geschiedenis van de CIA. Als hij na een spoorloze verdwijning opeens tien jaar later weer opduikt in Zuid-Afrika, staat de Amerikaanse geheime dienst dan ook op zijn kop.

Ter ondervraging wordt Frost ondergebracht in het superheime onderkomen van de CIA in Kaapstad, waar de onervaren Matt Weston (Ryan Reynolds) al een jaar in stilte op heeft mogen passen. Maar vanaf het moment dat blijkt dat de veilige haven toch niet zo geheim meer is en overvallen wordt, zijn de twee tot elkaar veroordeeld en moeten ze beide alle zeilen bijzetten om te ontkomen aan hun medogenloze achtervolgers.

Dat Daniel Espinosa tijdens zijn eerste klus in Hollywood niet terugdeinst voor een ongenuanceerde aanpak wordt al heel snel duidelijk. De film kent een behoorlijk vlotte start en dit wordt vrijwel de gehele tijd volgehouden. Dat moet ook wel; het verhaal is behoorlijk intens en vol actie, achtervolgingen, schietpartijen en aanrijdingen. Kortom,de hoofdrolspelers krijgen geen moment rust en jij als kijker dus ook niet. Dat Espinosa daarbij zichzelf in al zijn enthousiasme soms vergallopeert kun je vooral horen; de film is behoorlijk luidruchtig en op sommige momenten zelfs een regelrechte aanslag op je trommelvliezen.

De sensationele beelden op het scherm leiden echter vakkundig de aandacht af van het ietwat magere verhaal zelf. Films als deze zijn niet nieuw en het betreffende script kent zelfs grote gelijkenissen met Tree Days of the Condor uit 1975, waarin Robert Redford ook op zoek gaat naar een verrader binnen de CIA, nadat al zijn collega's zijn omgebracht. Dit mag overigens een klein minpunt genoemd worden en stoort evenwel niet; Safe House heeft genoeg vernieuwende invalshoeken en twists in het verhaal om het geheel interessant en spannend te houden.

Safe House wordt solide, ruw en ongepolijst gevangen door Espinosa, al moeten de complimenten eigenlijk naar cinematograaf Oliver Wood (onder andere bekend van de Bourne-trilogie) die de frames een opvallend grove korrel meegeeft en de film hiermee de broodnodige authenticiteit verschaft. Ook het felle kleurgebruik geeft de film een on-Amerikaans tintje, wat vooral duidelijk tot uiting komt tijdens een scene in en rond het Green Point Stadium. Nederlanders opgelet: deze locatie werd tijdens het WK in 2010 tweemaal gebruikt voor een wedstrijd van het Nederlands Elftal (waaronder de halve finale) en herbergt momenteel de Zuid-Afrikaanse dependance van Ajax. Verwacht dus behoorlijk wat rood-witte supporters halverwege.

Bij een film die bijna twee uur duurt, verveel je je dus geen moment, ondanks dat het verhaal weinig om het lijf heeft. Espinosa weet alles dynamisch en meeslepend in beeld te brengen en Reynolds en Washington zetten bovendien overtuigende rollen neer. Dat de cast daarnaast ook nog is aangevuld met onder meer Vera Farmiga, Robert Patrick en Brendan Gleeson die allen ook uitstekend presteren, mag zeker gezien worden als pluspunt.

Met dit opvallend goed gelukte Hollywooddebuut van de Zweedse Daniel Espinosa en eerdere prestaties van bijvoorbeeld de Deen Nicolas Winding Refn (Drive) en Aki Kaurismäki (Le Havre) uit Finland, mogen we concluderen dat er stiekem weer behoorlijk wat filmtalent in Scandinavie rondloopt. En dat is nu in Hollywood dus ook doorgedrongen.