Ruth & Alex

Geplaatst: door Ilse Wijnands

Hoewel het beeld van Morgan Freeman in The Shawshank Redemption en Se7en in ons geheugen gegrift staat, zou je soms vergeten dat de acteur ook een dagje ouder wordt. Ondanks dat hij onlangs zijn 78e verjaardag vierde, ziet het er niet naar uit dat hij snel met pensioen gaat. Toch is het te hopen dat er spannendere films in zijn verschiet liggen dan Ruth & Alex.

In Ruth & Alex speelt Freeman de oude Alex, die al veertig jaar gelukkig met zijn Ruth (Diane Keaton) in een appartement woont in Brooklyn, New York. Toen hij het stulpje kocht beschouwden zijn vrienden het alsof hij naar de andere kant van de wereld verhuisde. Tegenwoordig is de buurt overgenomen door Hipsters en Yuppen. Omdat Ruth vindt dat het stel moet gaan denken aan hun leeftijd en een plek moeten zoeken met een lift, organiseert nichtje (Sex and the City's Cynthia Nixon) een open huis.

Dit verloopt iets anders dan gepland. De Brooklyn Bridge wordt door een vrachtwagenongeluk en als de chauffeur de benen neemt, wordt al snel door de Amerikaanse media geroepen dat het om een terrorist gaat. Daarnaast wordt het hondje van Ruth en Alex ook nog eens ziek en ondergaat een erg dure operatie. De plannen voor verkoop gaan desalniettemin door.

Via flashbacks wordt duidelijk hoeveel het stel voor elkaar betekent en welke rol het huis daarin gespeeld heeft. Het verhaal is in dat opzicht goed uitgebouwd. Jammer genoeg is daarmee alles gezegd. Er worden veel verhaallijnen uitgezet maar in de laatste minuten van de film of te snel afgemaakt of totaal niet beantwoord. Zelfs de hoofdverhaallijn van het stel wordt met een sisser afgedaan op het einde. De film heeft in het begin veel potentie, maar geeft je toch achteraf het gevoel dat je je afvraagt waarom je negentig minuten van je tijd eraan besteed hebt.

Daarnaast worden er af en toe pogingen gedaan grappig uit de hoek te komen, toch lukt dit maar zelfden. De oude Morgan Freeman zou bijvoorbeeld niet met een smartphone om kunnen gaan en belt vervolgens met het telefoontje andersom. Het voelt geforceerd. Soms kan de film wel verrassend grappig uit de hoek komen, maar het gebeurt vaker niet dan wel.

Het is het soort film dat gemakkelijk wegkijkt en best vermakelijk is voor een verveelde zondagmiddag, maar met hoofdrolspelers als Freeman en Keaton mag er toch wel iets meer dan dat verwacht worden.