Ruby Sparks

door Rutger Otto

Ruby Sparks, Genre: Romcom, Regie: Jonathan Dayton, Valerie Faris, Acteurs: Antonio Banderas, Paul Dano, Zoe Kazan, Releasedatum: 13 september 2012, Speelduur: 106 minuten.

Recensie Ruby Sparks

Niets zo vervelend voor een schrijver als een writer’s block. En laat dat bij Calvin Weir-Fields (Paul Dano) het geval zijn. Na het enorme succes van zijn eerste boek heeft hij geen fatsoenlijke letter meer op papier gekregen. Calvin loopt bij een psychiater, zijn hond Scotty is mensenschuw en zijn broer bemoeit zich met het liefdesleven dat Calvin ook al niet heeft. Ja, Ruby (Zoe Kazan). Maar zij bestaat alleen in zijn dromen. Of toch niet?

In Ruby vindt Calvin zijn nieuwe muze. Iedere nacht fantaseert hij over haar en na een advies van zijn psychiater begint zijn typemachine weer overuren te maken. Het liefst slaapt Calvin de hele dag, zodat hij bij het meisje van zijn dromen kan zijn. Ruby is precies de vrouw voor hem. Ze houdt van John Lennon en Humphrey Bogart en ze huilde toen ze erachter kwam dat beide al dood zijn. Haar eerste vriend was 49 jaar en haar tweede alcoholist. Nu is ze gelukkig verliefd op een schrijver genaamd Calvin. Kortom: genoeg stof voor een nieuw boek.

Op een dag staat Ruby doodleuk in de keuken eieren te kloppen. Calvin schrikt zich een ongeluk, want hij is klaarwakker. Ruby is zich van geen kwaad bewust. Calvin’s creatie is tot leven gekomen en doet precies wat hij schrijft.

Ruby Sparks is de tweede speelfilm van regisseurs Jonathan Dayton en Valerie Faris, na Little Miss Sunshine. Het succes van die film kan wel eens geëvenaard worden met Ruby Sparks. Eindelijk een romantische komedie die iets nieuws doet binnen het genre, dat toch grotendeels bestaat uit cheesy chickflicks met een voorspelbaar plot.

Dit is de verdienste van Zoe Kazan, die naast het spelen van Ruby ook verantwoordelijk is voor het script. Een vreemde gewaarwording vond ze zelf, aangezien ze schrijft over een schrijver dat haar personage schrijft. Je reinste scriptception. En dan heeft ze ook nog een relatie met Paul Dano buiten het witte doek. Het komt de chemie tussen beiden in de film ten goede.

Ruby Sparks is het eerste filmscript van Kazan, en dat pakt meteen goed uit. Het idee is ook zo simpel. Waarom is niemand anders hier ooit opgekomen? Stel jezelf tijdens het kijken van Ruby Sparks alleen niet teveel vragen van hoe en wat. Verliefdheid is magisch en dat is de enige verklaring. Daarnaast is de film soms ook wat langdradig. Zo had het bezoek aan de ouders van Calvin in z’n geheel geschrapt kunnen worden. En het einde liefst ook. Te zoetsappig.

Wat overblijft is een heel grappige film, die qua toon afwisselt tussen humor en drama en naar het einde toe zelfs nog even duister. Het slaat een brug tussen tussen indie en commercieel. En niet alleen omdat Apple-producten steeds zo schaamteloos in beeld komen. Ruby Sparks kent zeker wat mankementjes, maar dat mag de pret niet drukken. Laat je fantasie de vrije loop en geloof in deze film.