The Rover

In Hollywood weten ze al veel langer dat hij een uistekend acteur is, maar de rest van de wereld ziet Robert Pattinson toch vooral nog steeds als zwijmelaar Edward Cullen uit de Twilight-serie. Zijn keuze voor vergelijkbare rollen in bijvoorbeeld Remember Me en Water For The Elephants droeg natuurlijk ook niet bepaald bij aan een ander beeld. Maar met The Rover lijkt de voormalig Harry Potter-acteur eindelijk een film te hebben gevonden waarmee hij Edward definitief achter zich laat.

Het idee voor The Rover komt bij de Australische acteur Joel Edgerton (Warrior, Zero Dark Thirty) vandaan, al werkte hij het samen met goede vriend David Michôd uit. Aanvankelijk zou Edgertons broer Nash - een bekend stuntman - de film regisseren, maar Michôd (Animal Kingdom, Hesher) raakte zo in de ban van zijn eigen verhaal, dat hij besloot zelf op de regisseursstoel plaats te nemen.

The Rover vertelt over een Australië in de nabije toekomst. Of, zoals ons aan het begin van de film duidelijk wordt gemaakt, tien jaar na de 'Ineenstorting'. De Australische economie ligt op zijn gat en de outback is veranderd in een soort Wilde Westen. Er is veel misdaad, het leger probeert de orde te handhaven en ruilhandel floreert als nooit tevoren.

We maken kennis met een bebaarde vreemdeling (Guy Pearce), van wie mondjesmaat meer bekend wordt. Zo leren we uiteindelijk dat hij Eric heet en een voormalig boer is. Ook hij verloor alles bij de Ineenstorting en heeft alleen zijn auto nog. Wanneer deze wordt gestolen door drie criminelen op de vlucht, zet Eric de achtervolging in. Een klopjacht die vooral de oudere filmliefhebber zal doen denken aan Mad Max.

Onderweg treft Eric de gewonde Rey (Pattinson), het jongere broertje van één van de drie criminelen die zijn auto stal. De verstandelijk beperkte Rey - vroeger zouden we zo iemand een imbeciel hebben genoemd - weet waar zijn broer (Scoot McNairy) naartoe onderweg is, dus is hij van nut voor Eric. Samen trekken ze door de outback, op zoek naar Erics auto. Inderdaad, van het merk Rover.

Het sterkste aan The Rover is dat Michôd zijn hoofdpersonages nooit laat uitleggen wat er precies gaande is. Daardoor blijf je als kijker geboeid tijdens de lange autorit door de Australische woestenij. Een landschap dat een minstens zo belangrijke rol speelt als Eric en Rey, de desolaatheid draagt absoluut bij aan de grimmige film die The Rover is geworden. Een film vol moreel verval. Niet voor niets luidt de ondertitel van de film: 'vrees de man die niets te verliezen heeft'.

Een interessant verhaal, dat uitstekend wordt gebracht door twee geweldige acteurs. Pearce is subliem als de getergde stranger Eric, maar ook Pattinson zet een uitstekende prestatie neer. RPattz is wat dat betreft een beetje vergelijkbaar met DI-RECT. De leden van die Haagse rockband hadden ook ruim een decennium lang vooral de reputatie van bubblegumpunkers en tienermeisjesidolen, maar laat inmiddels ook alweer vijf jaar zien veel meer in zijn mars te hebben. Met The Rover schudt de 28-jarige Engelsman zijn Twilight-imago eindelijk van zich af.