Rokjesdag

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Johan Nijenhuis, regisseur van enkele van de grootste romantische komedies die Nederland heeft voortgebracht, presenteert een nieuwe romcom aan het Nederlandse publiek. Dit keer over het zoeken van de ware liefde op de eerste lentedag van het jaar, tijdens een door Bor (Loek Peters) en zijn echtgenote Alexandra (Carly Wijs) gegeven tapasworkshop voor singles.

De film volgt verschillende personages. Allemaal zijn ze natuurlijk op zoek naar liefde. De belangrijkste verhaallijn is voor workaholic Marijke (Lieke van Lexmond). Dit is jammer, haar verhaal is namelijk ongelooflijk cliché. Powervrouw die een man zoekt die niet snel geïntimideerd is door haar toewijding aan haar werk en het feit dat ze waarschijnlijk een veel hoger salaris krijgt dan hij.

Bekijk ook ons filmpje waarin de cast van Rokjesdag openingszinnen test

Nee, dan zijn verhaallijnen zoals die van hondenuitlaatster Stephanie (Stijn Fransen) en pizzakoerier Farid (Hassan Slaby), of Mika (Barbara Sloesen) en Rens (Manuel Broekman), veel unieker. Maar gelukkig heeft Rokjesdag een brede cast, met daarmee verhalen die ver uiteenlopen. Zo is er voor iedereen wel wat wils te bekijken in de film waarin we verder ook nog Birgit Schuurman, Jim Bakkum, Martijn Fischer, Anne-Marie Jung, Toprak Yalçiner, David Lucieer, Melissa Drost en Ferdi Stofmeel in (middel)grote rollen voorbij zien komen.

Zoals het een Nederlandse romcom betaamt, is het allemaal wel wat flauw. De film dropt niet-zo-subtiele hints dat het gesponsord wordt door datingwebsite Lexa. De boodschap dat daten via websites, apps en arrangementen niks is om je voor te schamen, wordt lekker dik doorgedrukt. En hoewel dit de grotere boodschap van de film lijkt, heet deze Rokjesdag. De reden voor die titel wordt eigenlijk maar heel even aangekaart en blijkt op het eind van de film ook helemaal niet zo goed te passen.

Aan de andere kant wordt de film wel heerlijk in beeld gebracht. Het focust zich op hip en trendy Amsterdam in de zomer. Jonge mensen in zomerse kleding, prachtige rokjes en zomerjurken die cocktails drinken aan het Amsterdamse IJ of in het Vondelpark. Het is bijna een schande dat de film al half maart wordt uitgebracht, want Rokjesdag is juist een heerlijke feelgood zomerfilm. Al is dat met het huidige weerbeeld ergens ook wel weer lekker.