Rock of Ages

door Remco Visser

Rock of Ages, Genres: Komedie, Romantiek, Regie: Adam Shankman, Acteurs: Julianne Hough, Tom Cruise, Diego Boneta, Releasedatum: 21 juni 2012, Speelduur: 123 minuten.

Recensie Rock of Ages

De jaren '80 gelden op cultureel gebied nog steeds als ondergeschoven kindje. En laten we eerlijk zijn; op cultureel vlak stelde dit decennium inderdaad maar bar weinig voor. Desondanks wist Chris D'Arienzo een lichtpuntje te ontdekken: hij schreef een musical over de opkomst van de heavy metal, eind jaren '80. En, zoals bij veel succesvolle Broadway-musicals, volgt dus nu de verfilming ervan. Vol snerpende gitaren, getoupeerd haar en Tom Cruise in leren broek.

Het verhaal wordt ingeleid door Sherrie Christian (Julianne Hough), een naïef meisje uit Oklahoma dat als beginnend zangeresje haar geluk komt beproeven in het epicentrum van de entertainment-industrie: Los Angeles. Nadat zij bestolen is van haar bagage wordt ze opgevangen door Drew (Diego Boneta), een ambitieuze muzikant die droomt van een plek op het podium van de bar waar hij, tot dat die droom werkelijkheid wordt, noodgedwongen werkt: de beruchte Bourbon Room, de plek waar de rock-historie is begonnen.

En hier stoppen we even. Want het mag duidelijk zijn dat dit het stereotype doch onvermijdelijke laagje suiker is dat  je in deze categorie film onherroepelijk voor je kiezen krijgt. En wat het tevens de zwakke schakel van deze prent maakt. De verhaallijn van Drew en Sherrie is namelijk ongelofelijk oppervlakkig en voorspelbaar. Totaal niet interessant. Bovendien ontberen ze beide de scherpe randjes én de persoonlijkheid om een overtuigend karakter neer te zetten dat naadloos aan kan sluiten bij de rest van de cast.

Want de werkelijke beleving van Rock of Ages valt vooral te vinden bij de uitzonderlijk grote namen die de film rijk is. Paul Giamatti draaft op als onbetrouwbare manager, Catherine Zeta-Jones zet een heerlijk schmierende burgemeestersvrouw neer die ten strijde trekt tegen dat langharige metal-tuig en Tom Cruise zet één van de meest authentieke rock 'n roll-sterren ooit neer als de continue gedrogeerde en onuitstaanbare (of uit vrouwelijk perspectief, onweerstaanbare) Stacee Jaxx. En allen dragen ze een leuk stukje bij aan de grote karaokeshow die Rock of Ages is. Van Whitesnake tot Guns N' Roses, via Pat Benatar en Poison. Alle klassiekers komen voorbij.

Halverwege de film lijkt regisseur Adam Shankman dit ook terdege door te hebben en krijgt bovenstaande cast, waaronder ook Alec Baldwin en Russell Brand, alle ruimte een groot deel van de tamelijk lange twee uur op te vullen. Dat hij zichzelf daarbij soms verliest in behoorlijk expliciete vrijages of een nogal obligate homo-erotische escapade, wordt hem hierbij vergeven. Want zodra het verhaal terugkeert bij de eigenlijke hoofdpersonen, verzandt Rock of Ages weer in dezelfde opeenstapeling van clichés en zoetsappigheid.

Maar ja, het blijft natuurlijk een musical. Daarom kun je een hele simpele keuze maken; hou je niet van musicals in het algemeen, dan kun je Rock of Ages gerust links laten liggen. Maar zijn die foute rocknummers uit de eighties jouw guilty pleasure, dan staat er in deze film een enorm fijne cast klaar je nog twee uur mee te nemen naar de liedjes die iedereen eigenlijk stiekem wel kent. En in een donkere bioscoopzaal mag je best een beetje headbangen. Dat ziet niemand.