Robot & Frank

door Eke Bosman

Robot & Frank, Genres: Drama, Komedie, Regie: Jake Schreier, Acteurs: Peter Sarsgaard, Frank Langella, Susan Sarandon, Releasedatum: 1 november 2012, Speelduur: 89 minuten.

Recensie Robot & Frank

Meesterinbreker Frank heeft een beginnende vorm van Alzheimer. Omdat zijn dochter Madison als archeologe vaak onderweg is en zoon Hunter enkele honderden kilometers van zijn vader vandaan woont, besluiten ze een robot voor hem te kopen. Een robot die niet alleen zorg draagt voor het huishouden, maar ook de beginnende ziekte zoveel mogelijk moet zien in te dammen. Inderdaad, we hebben te maken met de toekomst in Robot & Frank. Een realistische toekomst.

Zonder te onthullen welk jaar het is in deze film, krijg je al gauw de indruk dat dit een vrij realistische kijk op de toekomst is. Alles is namelijk normaal, met de nodige technische snufjes waar we op het moment van schrijven nog van dromen. Maar ook de kijk op de toekomst krijgt een bijrol in Robot & Frank; het gaat meer over de relatie tussen Frank (Frank Langella) en de robot (stem van Peter Sarsgaard). En het is werkelijk waar een mooi schouwspel met prachtige dialogen.

De film begint al vrij goed, met een sterk onduidelijke plot waardoor je direct geïnteresseerd raakt. Frank vult zijn dagen in de plaatselijke bibliotheek, waar hij niet alleen komt om boeken te halen, maar ook om te flirten met bibliothecaresse Jennifer (Susan Sarandon). Tegelijkertijd kan Frank geen winkel bezoeken zonder iets te stelen en is zijn huis een zooitje. De robot uit de filmtitel komt weliswaar pas relatief laat in de film terecht, maar doordat het verhaal eerst goed neergezet wordt, begrijp je al snel waarom ‘ie er is. Zoon Hunter (James Marsden) en dochter Madison (Liv Tyler) weten zich geen raad meer met hun vader. Keer op keer zie je dat. Een robot lijkt de oplossing.

Maar dat begint stroef, Frank vindt dat hij niks mankeert en moet niks hebben van zijn technologische thuishulp. Dat zorgt voor prachtige dialogen tussen Frank en zijn robot; een relatie die met de minuut mooier wordt. Terwijl hij in eerste instantie vond dat hij geen robot nodig had, ziet Frank ineens in dat zijn robot ook heel nuttig kan zijn. De robot heeft namelijk geen waardeoordelen. Dat brengt Frank op een idee, gezien het feit dat hij een ervaren inbreker is maar niet meer de kracht voor alles heeft. De optelsom is al snel gemaakt.

Dat weet regisseur Jack Schreier goed neer te zetten. Robot & Frank is geen film met allerlei spectaculaire gebeurtenissen, de kracht zit in de woorden die je hoort. En in de fletse stijl die je ziet. Mede dankzij een verrassend sterke Frank Langella, toch al weer 74 jaar oud. Al blijkt nog maar eens dat leeftijd weinig zegt.

Ondanks het sterke spel, is Robot & Frank helaas geen klassieker. Dat komt vooral doordat het einde bijzonder slecht aansluit op de rest van de film. Jammer, want zo kom je ondanks een sterk opgebouwd moraal alsnog de zaal uit zonder écht iets geleerd te hebben.