Rio 2

Voor hun tweede avontuur verlaten Blu en Jewel samen met hun drie kids en drie beste vrienden het vertrouwde Rio de Janeiro voor de Braziliaanse jungle. Daar is hun hulp nodig om te voorkomen dat een jarenlang verborgen gebleven kolonie Spix' ara's hun habitat kwijtraakt door de kap van het tropische regenwoud.

Rio 2 pakt de draad enkele jaren na het einde van de eerste film weer op. Blu (Jesse Eisenberg) en Jewel (Anne Hathaway) hebben inmiddels samen een fijn leven opgebouwd in Rio de Janeiro. Daar leven ze met hun drie kids Carla, Bia en Tiago onder de hoede van de getrouwde Linda (Leslie Mann) en Tulio (Rodrigo Santoro), in de veronderstelling dat zij de laatst levende blauwe ara's op de planeet zijn.

Maar tijdens een expeditie treffen Linda en Tulio diep in de Braziliaane jungle een hele kolonie van Spix' ara's. Voor Jewel, die haar leven in de jungle nooit helemaal los heeft kunnen laten, is dat het startschot voor een familietripje naar de regenwouden. Daarbij krijgen ze gezelschap van hun beste vrienden Rafael (George Lopez), Nico (Jamie Foxx) en Pedro (will.i.am). Waar de in het wild opgegroeide dieren vertrouwen op hun instinct, gaat Blu natuurlijk niet op reis zonder gps, elektrische tandenborstel, alles-in-één-zakmes en inklapbare drinkbeker.

In de kolonie treft het gezinnetje Eduardo (Andy Garcia), de vader van Jewel. Omdat zijn habitat wordt bedreigd door het kappen van bomen in het tropisch regenwoud, moet de leider van de kolonie niets hebben van mensen. In de behoorlijk 'vermenselijkte' Blu ziet hij dan ook de personificatie van het kwaad. Veel liever had hij dat Jewel een gezin sticht met haar jeugdvriendje Roberto (Bruno Mars), de knapste ara van het stel.

Alsof dat allemaal nog niet bedreigend genoeg is voor Blu, meldt ook zijn oude nemesis zich diep in het regenwoud. Vliegen kan Nigel (Flight Of The Conchords' Jemaine Clement) na de ongelukkige gebeurtenissen in Rio weliswaar niet meer, met hulp van zijn protege Gabi (Kristin Chenoweth), een schattige roze pijlgifkikkertje, en een tapir komt de kaketoe een heel eind.

Ondanks dat regisseur Carlos Saldanha - ook verantwoordelijk voor de eerste film - eigenlijk te veel wil in de 100 minuten die hij heeft, troeft Rio 2 zijn voorganger op bijna alle fronten af. Het beklijft meer, swingt meer, is kleurrijker en heeft meer interessante karakters dan de eerste film, met Gabi en Eduardo als de meest in het oog springende nieuwkomers.

Saldanha kiest met Rio 2 wel voor een wat meer serieuze ondertoon ("wees nou toch zuinig op de natuur!"). Dat gaat wel ten koste van de humor, die komt wel iets minder goed uit de verf dan in de eerste film. Al valt er absoluut nog genoeg te lachen en zie je na een hilarische cover van Gloria Gaynor's I Will Survive door Nigel en Gabi sowieso alle schoonheidfoutjes door de vingers.

Rio 2 verschijnt ook in een Nederlands nagesynchroniseerde versie in de bioscoop. Daarin verzorgen onder meer Jamai Loman (Blu), Kim-Lian (Jewel), Tanja Jess (Linda), Murth Mossel (Pedro), Pip Pellens (Carla) en Noortje Herlaar (Gabi) de stemmen. Filmpjekijken TV interviewde de stemacteurs tijdens de Nederlandse première van Rio 2 in Pathe Tuschinski.