Revenge Of The Green Dragons

Op papier is het een match made in heaven. Martin Scorsese, de ongekroonde koning van het misdaadgenre, die de krachten bundelt met Wai-Keung Lau, de beste regisseur uit Hong Kong. In de handen van deze twee heren moet zelfs het meest suffe misdaadscript nog uit kunnen groeien tot een genreklassieker, zou je zeggen. Maar niets is minder waar. Hun Revenge of the Green Dragons is een behoorlijke miskleun.

De film is losjes gebaseerd op de gewelddadige Aziatische bendeoorlogen die een deel van New York in de jaren ’80 en ’90 in hun greep hielden. The Green Dragons was waarschijnlijk de meeste gevreesde bende van allemaal. Sonny en Steven, twee jonge jongens die net van de boot komen, krijgen op school te maken met een paar van de bendeleden.

Steven sluit zich al snel aan bij de Dragons en Sonny volgt niet veel later. Samen moorden ze, stelen ze en beroven ze dat het een lieve lust is. Totdat Sonny, de rustigste van de twee, gewetensbezwaren krijgt. Na een gedoemde liefdesrelatie komen de twee vrienden tegenover elkaar te staan. Het enige wat Sonny dan nog wil is wraak nemen op de bende die hem heeft gemaakt tot wie hij is.

Alweer zeven jaar geleden won Martin Scorsese zijn enige Oscar, voor de film Departed. Dat was een remake van Infernal Affairs van Wai-Keung Lau. Revenge of the Green Dragons is dus weliswaar de eerste film waaraan ze samenwerken, maar de twee kennen elkaar al veel langer. Het is niet ondenkbaar dat Scorsese zijn naam als executive producer aan deze film heeft verbonden als vriendendienst om de 'm wat meer onder de aandacht te brengen in the States.

Want met de inhoud van de film lijkt de grootmeester zich niet al te veel bemoeid te hebben. Het verhaal roept weliswaar herinneringen op aan diens Mean Streets en Goodfellas, maar haalt het niveau van die twee bij lange na niet. Dat heeft vooral te maken met het ontbreken van een hart. Ook de personages uit Scorsese's films deden verwerpelijke dingen, maar ze hadden ook een zekere sympathie, waardoor je van ten minste een handvol karakters hoopte dat het goed met ze zou aflopen. Dat is bij Dragons geen moment het geval.

De personages zijn kleurloos, en dat heeft voor een belangrijk deel ook te maken met het veel te gehaaste eerste deel. Sonny en Steven worden eerst zwaar mishandeld door een paar bendeleden, maar sluiten zich niet veel later bij hen aan. Die stap is compleet onlogisch. Ook later in de film, wanneer de twee hoe langer hoe gewelddadiger worden, voelt het geregeld alsof er een aantal stappen worden overgeslagen.

Dit is Lau's eerste Amerikaanse film en de regisseur lijkt een beetje doorgeslagen in zijn drang om te willen lijken op Amerikaanse klassiekers. Een paar scènes komen iets te bekend voor en ook het casten van Ray Liotta als verder onbelangrijke politieagent is wat flauw. Daarnaast zijn de dialogen van een erg kinderachtig niveau. Dat de personages op onnatuurlijke momenten switchen van Engels naar Chinees en terug, doet ook niet veel goed.

Het zou het beste van twee werelden kunnen zijn, maar Revenge of the Green Dragons is een teleurstelling. Een misdaadfilm die op alle vlakken tekortschiet. Niet spannend, niet origineel, niet memorabel en simpelweg niet goed genoeg. Martin Scorsese moet zich heel wat anders hebben voorgesteld toen hij zijn naam verbond aan deze productie.