Red Lights

door Remco Visser

Red Lights, Genre: Thriller, Regie: Rodrigo Cortés, Acteurs: Robert De Niro, Sigourney Weaver, Cillian Murphy, Releasedatum: 30 augustus 2012, Speelduur: 113 minuten.

Recensie Red Lights

Het 'onverklaarbare' is helemaal hip vandaag de dag. Getuige de kijkcijfers van shows als die van een Char of een Derek Ogilvie, gelooft menigeen dat er echt meer is tussen hemel en aarde. Is dat werkelijk zo of worden we met zijn allen in de maling genomen?

In Red Lights volgen we sceptische wetenschappers Margaret Matheson (Sigourney Weaver) en Tom Buckley (Cillian Murphy) die Amerika rondreizen op zoek naar bovennatuurlijke gebeurtenissen. Maar ze treffen vooral kwakzalvers, goochelaars en overtuigende fantasten. Tot op een dag Simon Silver (Robert De Niro) opduikt. Een medium dat, na een gruwelijk incident gedurende zijn show, dertig jaar lang niks van zich heeft laten horen. Is hij de persoon die het aardse en bovenaardse dichter bij elkaar kan brengen? Of wederom een overtuigende oplichter?

Ondanks dat de film al erg sterk begint - Murphy en Weaver zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd en geven de introductie van de belangrijkste personages in de film zeer veel diepgang mee - zit het werkelijke venijn van Red Lights in de tweede helft van deze verrassend goede film van Rodrigo Cortés, de regisseur die ons twee jaar geleden ook al verbijsterde met zijn geniale Buried.

In de tweede helft komt namelijk de ultieme uitdaging van de twee skeptici boven water: het medium Simon Silver, de enigmatische, doch blinde 'ziener' die dertig jaar na zijn enigszins gedwongen pensioen het podium weer betreedt. Terwijl Silver het publiek betovert met zijn shows waarin hij contact zoekt met overledenen en dingen ziet die niemand anders ziet, gaan Matheson en Buckley tot het uitsterste de zilvergrijze ster te ontmaskeren. Met alle gevolgen van dien.

En vooral Cilian Murphy valt daarin op. Hij weet zijn karakter in de film gaandeweg, en met de nodige dosis zelfspot, iets getormenteerds mee te geven. Iets waardoor je als kijker vanaf het begin af aan het gevoel hebt dat er meer met deze jongeman aan de hand is. Daarnaast laat De Niro regelmatig de rillingen over je rug lopen. Het is lang geleden dat wij deze steracteur zo ijskoud en mysterieus op het doek zagen. En daarmee doet hij precies wat het script van Red Lights van hem nodig heeft: Je gaat in hem geloven.

Dit alles werkt bovendien toe naar een complex en verwarrend einde waar M. Night Shyamalan nog een puntje aan kan zuigen. Zeker is dat je je nog een hele tijd zult afvragen hoe je deze conclusie over het hoofd kon zien. Of misschien verleidt het je zelfs tot een tweede bezoek aan de film, om alle puntjes nog een keer na te lopen.

Of er echt meer is om ons heen zal Red Lights je niet verklappen, maar Cortés laat wel zien dat er meer rek zit in het paranormale filmgenre. En daar valt niks aan af te dingen. En blijf vooral naar al die paranormale programma's kijken. Misschien vallen je door deze film wat dingen op die je nog niet eerder opgemerkt had.