Rebelle

door Daan Snouck Hurgronje

Rebelle, Genre: Drama, Regie: Kim Nguyen, Acteurs: Rachel Mwanza, Alain Bastien, Serge Kanyinda, Releasedatum: 23 augustus 2012, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Rebelle

Ergens in een niet nader omschreven Afrikaans land wordt een schamel dorpje overvallen door opstandelingen. De nederzetting wordt compleet geplunderd, de ouderen vermoord en de kinderen gevangen genomen om als soldaat de lokale warlord te dienen.

Zo begint het verhaal wat de zwangere veertienjarige Komona (Rachel Mwanza) haar ongeboren baby vertelt. Twee jaar daarvoor werd zij tijdens de overval gedwongen haar ouders neer te schieten om vervolgens afgevoerd te worden naar het legerkamp van Le Grand Tigre, de rebellenleider die de strijd tegen de regering leidt.

Nadat Komona tijdens een patrouille net op tijd een hinderlaag van regeringstroepen opmerkt is haar leider ervan overtuigd dat zij magische krachten heeft en hij promoveert haar tot 'war witch', het spirituele baken van zijn troepen. Ze staat nu onder officiele bescherming van de jonge Magicien (Serge Kanyinda), shamaan en rechterhand van Grand Tigre. Hierdoor wordt haar leven ietsje draaglijker. Na een ternauwernood afgeslagen aanval van het regeringsleger besluit Magicien het echter voor gezien te houden en hij overtuigt Komona om samen te ontsnappen

Magicien zou graag met Komona trouwen, maar zij wil alleen maar terug naar haar geboortedorp om haar ouders een behoorlijke begrafenis te geven. De film volgt hun gezamenlijke tocht, een reis waarbij het begrip 'beproeving' een nieuwe betekenis krijgt.

Rebelle van scenarist/regisseur Kim Nguyen (Truffe, La Cite) kan met gemak een kleine triomf voor onafhankelijke low budget cinema genoemd worden. Het is duidelijk een film die iets te zeggen heeft, maar de regisseur heeft er wijselijk voor gezorgd dat dit niet de essentie is van het verhaal. De dappere Komona maakt de meest verschrikkelijke, hartverscheurende dingen mee, maar door te kiezen om het verhaal te vertellen vanuit haar perspectief wordt de objectiverende visie, die andere westerse films over dit onderwerp vaak kenmerkt, vermeden.

Dit geeft Nguyen ook de mogelijkheid de barre realiteit wat kleur te geven. Met goed oog voor stijl heeft hij zijn beladen verhaal vermomd als meeslepende avonturenfilm, en ook zo verfilmd. Van goed opgebouwde actiescenes met slim camerawerk tot aandoenlijk kleine een-tweetjes tussen de twee hoofdrolspelers, alles is perfect gedoseerd en vakkundig uitgevoerd.

Het is een dappere beslissing geweest om een film als deze te laten rusten op de smalle schouders van de debuterende Rachel Mwanza (foto boven), maar ze betaalt het getoonde vertrouwen dubbel en dwars terug. De ontberingen van Komona belasten de verbeelding van de kijker bij vlagen behoorlijk, maar Mwanza weet gedurende de gehele rit de aandacht vast te houden en de kijker mee te voeren in haar wereld. Eén van de meest essentiële films van dit jaar.