Razend

Razend, Genres: Drama, Familiefilm, Regie: Dave Schram, Acteurs: Abbey Hoes, Ko Zandvliet, Sander de Heer, Releasedatum: 12 oktober 2011, Speelduur: 97 minuten.

Recensie Razend

Carry Slee weet met elk boek haar doelgroep, die net de puberteit ingaat, te raken. Razend is alweer de vijfde verfilming van een boek van deze veelschrijfster. In deze film staat Sven, een jongen die door zijn vader mishandeld wordt, centraal. Zijn geheim houdt hij pijnlijk nauwgezet verborgen voor zijn vrienden en potentiële vriendin.

Mishandeling, daar gaat het vooral om in de film. Maar dat is niet het enige. Zo wil Razend laten zien dat iedereen zijn of haar eigen problemen wel heeft. Roosmarijn (Abbey Hoes), de potentiële vriendin van Sven, heeft bijvoorbeeld enorm veel last van haar wiskundeleraar (Thijs Römer). Hij schijnt haar namelijk te betasten, hetgeen de film duidelijk laat zien.

Daar zit de kracht van Razend vooral in; ondanks het vrij eenvoudige verhaal heeft regisseur Dave Schram een film gemaakt die een stevige impact heeft op het jonge publiek. De mishandelingen die we zien, de betastingen, noem maar op, het is allemaal niet niks. Het wordt erg goed in beeld gezet, en weet de kijker te raken. De filmmaker geneert zich niet om dit soort toch wel vrij ingrijpende dingen te tonen. Dat betekent echter niet dat het één en al schokkend is wat je ziet; er komen ook luchtige dingen in voor. Lekkere free-run scènes, met de fijnst mogelijke dubstep, leuke grappen, romantische scènes, de film heeft veel meer dan de serieuze insteek.

Het zal je wellicht al duidelijk zijn, deze film is niet voor de arthouse liefhebbers of adepten van diep-psycholgische dramatiek gemaakt. Het is zonder meer op het jonge publiek gericht, hetgeen vooral te merken is aan de simpele opzet van de film. Maar juist daardoor krijgt-ie de kans om de jonge kijker te raken. Dat is, naast natuurlijk een goed verhaal vertellen, het doel van de regisseur; niets meer, niets minder.

De kijker zal het daarom niet opvallen dat Ko Zandvliet niet heel overtuigend acteerwerk laat zien, terwijl Sander de Heer en Mingus Dagelet juist de show stelen. Net als Abbey Hoes overigens, die overtuigend als een onzeker meisje overkomt. Vergeleken met Lover of Loser, de vorige Carry Slee film, is ze zeker een stuk beter geworden. Nee, de kijker is vooral geboeid door het voorgaande.

Niets dan lof voor Razend dus. Het is een zeer geschikte film geworden voor het jongere publiek. Een film die zich goed op één probleem richt en dat vervolgens prima onder de aandacht brengt. Het steengoede zit juist in de ellende van andere personages. Niet iedereen heeft zo’n mooi en perfect leventje. Kortom: leerzaam en zeer interessant - voor de jonge kijker.