Quiz

door Jamaica Vink

Quiz, Genre: Thriller, Regie: Dick Maas, Acteurs: Pierre Bokma, Barry Atsma, Hanna Verboom, Releasedatum: 22 maart 2012, Speelduur: 85 minuten.

Recensie Quiz

Een jaar na het internationale succes van Sint, komt regisseur Dick Maas wederom met een duistere film: Quiz. De prent gaat over een bekende quizmaster, Leo Vandermolen (Barry Atsma), die in een restaurant lastig wordt gevallen door een nogal vreemde man (Pierre Bokma). De man beweert zijn vrouw en dochter te hebben ontvoerd. Ze zitten volgens hem opgesloten in een watertank die langzaam gevuld wordt met water. Er ontstaat een spel waarin de quizmaster langzamerhand de kandidaat wordt.

Het is moeilijk om een stempel te drukken op Quiz. Aan de ene kant is het een thriller, dit zie je bijvoorbeeld terug in de scène waarin Leo de vreemde man flink aanpakt in de wc van het restaurant. Hij verbouwt niet alleen de hele ruimte, maar ook het gezicht van de man wordt flink toegetakeld. Aan de andere kant zit je regelmatig hardop te lachen. Dit komt door het fantastische spel van Pierre Bokma, die van Quiz bijna een komedie maakt.

We kunnen het sowieso een van Bokma’s beste rollen ooit noemen. Hij is de ontvoerder, waardoor je eigenlijk een vreselijke hekel aan hem moet krijgen, maar Bokma’s personage komt steeds zo grappig uit de hoek. Vooral de manier waarop hij het spelletje speelt en serieus blijft, is subliem: “Ik kijk eventjes naar de jury” of “Je mag een hulplijn gebruiken”.

De eerste paar scènes zijn wat minder. Met name de spelshow ‘Klaar Voor Onder Water’ waar Leo de presentator van is, komt een beetje goedkoop over. Pas wanneer het personage van Bokma ten tonele verschijnt, begint de film spannend te worden. De hele prent speelt zich vanaf dat moment af op in één locatie, namelijk het restaurant. Toch weet Maas Quiz anderhalf uur lang boeiend te houden. Maas laat zien dat hij geen duivelse Sinterklaas of  horrorlift nodig heeft om een film spannend te maken.

Je houdt ervan of je vindt het helemaal niks. Dat is meestal het geval met de films van Dick Maas. Dit was zo met zijn horrorfilm Sint, maar ook Quiz is geen uitzondering. Dit komt vooral door het niveau van de grappen. Niet iedereen zal de platte, zwarte humor van vooral het personage van Bokma kunnen waarderen. Daarnaast zijn de personages vaak clichématig en blijven ze oppervlakkig. Maar wat we niet moeten vergeten, is dat Maas met zijn werk vooral mensen wil vermaken. Dat gaat hem met Quiz zeker weer lukken.

Bekijk ook ons premièreverslag of lees de interviews met Dick Maas en Barry Atsma.