Puss In Boots

door Danny van Schooten

Puss In Boots, Genre: Animatie, Regie: Chris Miller, Acteurs: Antonio Banderas, Selma Hayek, Zach Galifianakis, Releasedatum: 7 december 2011, Speelduur: 90 minuten.

Recensie Puss In Boots

Maar zelden komt het voor dat een bijpersonage een eigen speelfilm tot een succes kan brengen. We hebben het eerder zien mislukken bij Wolverine en hebben ons de ogen uit het hoofd gekrabd bij Catwoman. Dat Puss in Boots, het personage dat we kennen uit de Shrek-reeks, een eigen speelfilm zou krijgen, was dus niet per se goed nieuws. Maar Puss in Boots is binnen de familie gehouden. Chris Miller die onlosmakelijk verbonden is met Shrek, hij schreef mee aan de eerste Shrek en regisseerde uiteindelijk Shrek the Third, werd aangesteld als regisseur. Daarmee laat Dreamworks zien Puss in Boots zeer belangrijk te vinden.

We komen Puss tegen ver voordat hij Shrek leert kennen. Deze gelaarsde bandiet steelt van de rijken en komt op voor de armen. Maar onder die grote hoed draagt Puss een verleden met zich mee. Ondanks zijn onweerstaanbaar schattige oogjes werd hij als klein poesje te vondeling gelegd. Hij groeide op in een weeshuis waar hij zijn beste vriend Humpty Dumpty leerde kennen. Tot ergernis van de lokale wacht stonden zij garant voor kattenkwaad. Maar waar Puss wist wanneer hij de grens overschreed, wist Humpty Dumpty dat niet. Humpty verried hem, waarna de twee uiteen groeide.

De twee delen echter een bepaalde interesse waardoor hun paden elkaar onvermijdelijk weer kruisen. Beiden zijn ze op zoek naar de magische bonen van Jack en Jill en Puss, nog niet geheel overtuigd van Humpty’s eerlijke bedoelingen, besluit om samen te werken. De magische bonen zullen hen naar de kip met de gouden eieren brengen, waarmee ze hun geboortedorp terug kunnen betalen na alle ellende die ze daar hebben achtergelaten.

Ondanks dat Dreamworks zijn beste team heeft ingezet, is het succes van Puss in Boots voor een groot deel toe te schrijven aan Antonio Banderas. Antonio is Puss en Puss is Antonio. Zijn diepe stem en het Mexicaanse accent dat gratis meegeleverd wordt, is al verantwoordelijk voor de helft van het karakter van Puss. Antonio geeft hem charisma mee en zorgt ervoor dat Puss zijn heldhaftigheid kan legitimeren.

Puss is grappig omdat hij als menselijk ogende bandiet zijn katachtige streken gewoon is blijven houden. Hij neemt zichzelf volledig serieus, maar kan het nu eenmaal niet helpen dat hij een kat is. Aan de ene kant is hij berucht onder de gevaarlijkste schurken, maar aan de andere kant hij kan het niet laten om achter een bolletje wol aan te rennen. Ook bestelt hij in de saloon liever een glaasje melk dan een shot tequila en soms moet hij zich simpelweg even terugtrekken om een haarbal uit te spugen.

Puss in Boots trekt zich niks aan van het originele verhaal van de gelaarsde kat, maar is net als Shrek volledig origineel. Daar houden de vergelijkingen met Shrek op, want Puss bewijst dat hij makkelijk solo kan gaan. Hij is interessant, veelzijdig en bovendien grappig op zijn eigen manier.