Prometheus

Prometheus, Genre: Sci-Fi, Regie: Ridley Scott, Acteurs: Michael Fassbender, Noomi Rapace, Charlize Theron, Releasedatum: 31 mei 2012, Speelduur: 126 minuten.

Recensie Prometheus

SF-harten gingen sneller kloppen toen bekend werd dat één van de meesters van het genre terug keerde. Ridley Scott vestigde zijn naam in de science fiction horror met Alien (1979). Speculaties begonnen meteen, het zou een sequel worden, of een prequel. Het werd uiteindelijk Prometheus. Aan Scott de taak om die verwachtingen in te lossen.

In de Griekse mythologie was het Prometheus die het vuur van Zeus stal en aan de mensen gaf. Die konden daardoor metaal smeden en dat gaf de ontwikkeling van de beschaving een flinke schop vooruit. In Prometheus geloven Charlie (Logan Marshall-Green) en Eizabeth (Noomi Rapace) dat tienduizenden jaren geleden buitenaardse wezens onze planeet bezochten om het voorbeeld van Prometheus te volgen. Door tekens op grotschilderingen en andere uitingen van oude beschavingen denken ze te weten op welke planeet die aliens zich bevinden en vertrekken ze met steun van een rijke industrieel (van Weyland Industries) om de aliens op te zoeken.

Een niet erg originele premisse, maar eentje die leidt tot een geweldige film. Visueel is het de sterkste SF in jaren. Enorme desolate landschappen geschoten in scherp 3D. Sommige films proberen spanning te creëren door veel in het pikkedonker te laten plaatsvinden, maar in Prometheus laat Scott alles duidelijk zien waardoor je je ogen tijdens elk shot de kost kan geven.

Onder de acteurs is het lastig om de ster aan te wijzen. Charlize Theron is misschien de grootste naam op het affiche, maar voor een leading lady is haar personage te kil. Voor een groot deel steelt Michael Fassbender de show als androïde David, die met zijn perfecte uiterlijk, zijn berekende beslissingen en zonder emotie de belangrijkste op het schip. Een androïde waar je ondanks zijn gebrek aan gevoel mee meeleeft, een truc die regisseur Scott eerder uithaalde tijdens Blade Runner met Rutger Hauer. Maar uiteindelijk is de ster Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) die in de traditie van Sigourney Weaver in Alien een sterke vrouw met een flinke bulk doorzettingsvermogen is.

Ridley Scott put niet alleen met zijn keuze voor het type hoofdrolspelers uit zijn vorige SF-films, maar speelt vaker leentjebuur bij zijn eigen films of andere science fiction klassiekers als bijvoorbeeld 2001: A Space Odessey. Zo houdt Scott zich de hele film keurig aan bestaande SF conventies. Wat absoluut niet betekent dat Prometheus zomaar een standaard SF is, maar een prachtige ode aan het genre.

Prometheus mag met recht in één zin worden genoemd met Alien en Blade Runner. Door het visuele spektakel, het goede spel van alle acteurs en het sterke verhaal heeft regisseur Ridley Scott van zijn terugkeer naar een genre dat hij heeft helpen opzetten een instant klassieker gemaakt.

Er is 1 reactie geplaatst

Edwin van Enck

Edwin van Enck

Wat een desillusie was deze film zeg. 3 juni gekeken in digitaal 3D met hoge verwachtingen. In plaats van een vernieuwend concept, kom je alsnog terecht in een Alien(s) prequel of sequel....dus toch! Er had zoveel meer ingezeten in het verhaal, de omgeving en karakters! Eens, de props en omgeving zagen er geliikt uit, maar om die dan te gebruiken om tig plotjes te laten opkomen en vervolgens laten losfladderen. En 3D? Waar?......de trailers van de films voor Prometheus hadden meer 3D in zich. Grappig voor thuis, weggegooid geld voor de bios en zeker in 3D. Tijd voor R. Scott om een ander project op te pakken.