Project X

door Danny van Schooten

Project X, Genre: Komedie, Regie: Nima Nourizadeh , Acteurs: Thomas Mann, Nicole Bloom, Jonathan Daniel Brown, Releasedatum: 1 maart 2012, Speelduur: 88 minuten.

Recensie Project X

Ergens in het Amerikaanse stadje Pasadena is zojuist het huisfeest van de eeuw gehouden. De buurt is volledig toegetakeld. In het zwembard ligt een auto en tuinkabouters zijn in stukken geslagen. Maar goed, dat is slechts materiële schade. Veel belangrijker, reputaties zijn er gebroken en legendes zijn er geboren. Tieners zijn hier hun maagdelijkheid verloren en daarmee hun onschuld. Gelukkig voor ons is dit allemaal opgenomen. Met mobiele telefoons, politiecamera’s, maar vooral door lokale cameraman ‘Dax’. Opnames zijn nu te zien onder de naam Project X.

Het verhaal begint bij drie nerds die maar geen meisje kunnen krijgen. Ze hebben iets nodig om uit die sleur te komen. Een echte gamechanger. Die krijgen ze in de handen gedrukt als de ouders van Thomas een weekend weg gaan. Toevallig is dat ook net het weekend dat Thomas jarig is. Dat kan maar één ding betekenen: feestje!

Omdat Thomas nog wat terughoudend is, neemt zijn vriend Costa het voortouw. Achter de rug van Thomas om gebruikt hij het internet, televisie en radio om mensen uit te nodigen. Hij regelt security, drugs en hoewel de drie vrienden allemaal nog minderjarig zijn, is er een overvloed aan alcohol. Gelukkig maar, want het aantal van vijftig mensen waar Thomas op gerekend had wordt met een paar duizend overschreden.

Project X is het nieuwe project van The Hangover regisseur Todd Phillips. En net zoals bij The Hangover loopt het bij Project X ook volledig uit de hand. Gelukkig houdt daar de vergelijking ook grotendeels op. Behalve dan dat Project X óók hilarisch is. Phillips heeft de regie dit keer overgelaten aan de Brit Nima Nourizadeh, die een erg originele komedie aflevert.

Want als we Project X met andere feestfilms, zoals Superbad (2007), moeten vergelijken zien we dat het team van Todd Phillips zich maar weinig focust op een sterk verhaal of bijzondere personages, die nu nogal tweedimensionaal ogen. De film concentreert zich uitsluitend op het creëren van totale chaos. De situaties maken dat de film grappig is. De dialogen zijn over het algemeen nogal makkelijk.

Het blik aan lekkere feestnummers dat voor Project X is opengetrokken zorgt er voor dat dit een heerlijke bioscoopkomedie is. De muziek is de architect van alle chaos die je als puber moet hebben meegemaakt. Vooral de anarchie die door de gitaren van Metallica wordt begeleid is erg goed gedaan.