Prisoners

Geplaatst: door Sonny Kempkes

De populariteit van verschillende genres komt en gaat. Waar een aantal jaar geleden nog veel kwalitatief sterke thrillers gemaakt werden zijn deze nu aardig schaars. De meeste die nu verschijnen zijn dertien in een dozijn en vaak niet echt spannend. De vraag is daarom of Prisoners zich wel kan onderscheiden.

Het leven van de families Dover en Birch wordt op gruwelijke wijze overhoop gehaald hun twee dochtertjes tijdens Thanksgiving op klaarlichte dag ontvoerd worden. Als de meisjes niet meteen gevonden worden en de hoofdverdachte wordt vrijgelaten neemt de door machteloosheid overmande vader (Hugh Jackman) het heft in eigen hand. Ondertussen doet rechercheur Loki (Jake Gyllenhaal) er alles aan om de ontvoerder te pakken.

Regisseur Denis Villeneuve die het overdonderende Incendies maakte slaagt er opnieuw in een sterke film neer te zetten. De dreigende sfeer pakt je vanaf het begin bij de keel. Ook zet de film de kijker een aantal keer op het verkeerde been met als hoogtepunt het sterke einde. Een minpunt is de lengte van de film, met bijna tweeënhalf uur wordt de aandachtsspanne van de kijker behoorlijk getest.

Jackman zet een formidabele acteerprestatie neer als de door onmacht en boosheid verscheurde vader. Gyllenhaal lijkt een beetje op de autromatische piloot te spelen, al kan dit ook komen doordat hij een rol heeft die hij al veel vaker speelde. Wel zit een groot deel van de kracht van de film in de chemie tussen Jackman en Gyllenhaal, een aantal scènes tussen hen spat van het scherm.

Prisoners is een uitstekende thriller. De dreigende sfeer en het sterke verhaal zorgen voor een intense kijkervaring. Tel daarbij een weergaloze Hugh Jackman op en je vergeeft de film dat hij net wat te lang duurt en wat gebrek aan originaliteit. De titel lijkt overigens te slaan op de hoofdpersonen. Niet zozeer de ontvoerde kinderen zijn gevangenen maar het zijn hun ouders die in een situatie zitten waaruit ze niet kunnen ontsnappen. Ook goede mensen kunnen slechte dingen doen als ze daartoe gedwongen worden.