door Erik Boekhoven

Tags:

I wanna be loved by you
just you and nobody else but you
I wanna be loved by you – alone.
Boo boo bee doo

Zomaar een fragment uit het nummer I wanna be loved by you, dat seksbom Marilyn Monroe op de voor haar typerende wijze ten gehore bracht in de filmklassieker Some Like it Hot. Beeld je nu eens in dat bovenstaand couplet wordt gezongen door een Française en je begrijpt meteen waar de titel vandaan komt.

Vreemd? Niet helemaal, aangezien de aantrekkelijke hoofdrolspeelster in dit verhaal (Sophie Quinton) heilig gelooft in het feit dat zij de reïncarnatie van Monroe in hoogst eigen persoon is. Dat zorgt voor veel gelijkenissen tussen beide dames, die niet altijd even geloofwaardig overkomen, hoewel ze qua uiterlijk wel degelijk de concurrentie met elkaar aan zouden kunnen gaan.

Net als Monroe, is Martine Langevin – die als kaasmeisje bekendheid werft onder de artiestennaam Candice Lecoeur – geen gelukkig type. Ze lijkt gezegend met een goddelijk lichaam en aan aandacht schort het ook niet. Twee factoren waar menig mens op deze wereld zo voor zou tekenen.

En toch, ondanks de schijn die Lecoeur ophoudt voor de buitenwereld, is ze een depressief type dat regelmatig in huilen uitbarst als iemand even niet op haar let. Wat dat betreft is het besneeuwde landschap van Mouthe – een gehucht op de Frans-Zwitserse grens - een perfecte setting voor dit trieste levensverhaal.

Hoewel je als kijker vrij makkelijk meegesleept wordt door de sterke binding die je voelt met dit van binnen trieste meisje, komt het geheel niet helemaal van de grond. De gelijkenissen tussen Marilyn Monroe en Candice Lecoeur die schrijver David Rousseau (Jean-Paul Rouve) gaandeweg zijn speurtocht naar de ware aard van Lecoeur’s zelfmoord ontdekt, liggen er soms te dik bovenop. Nu hoeft dat op zich nog geen afknapper te zijn, maar als de gelijkenissen uiteindelijk van cruciaal belang blijken te zijn, zou je als kijker kunnen afknappen op het hoge Monroe-gehalte.

Toch gaat Poupoupidou niet alleen over een mooi en somber meisje. Het is, nog meer dan dat, een verhaal over dromen. Bijna alle personen die erin voorkomen hebben dromen die om wat voor reden dan ook niet uit lijken te komen. Met deze verwijzing naar 'the American Dream', vraag je je bijna af of de regisseur zelf ook zijn droom is misgelopen nu hij een film in Frankrijk heeft gedraaid in plaats van in het machtige Hollywood. Zelf ontkent Gerald Hustache-Mathieu dit overigens in alle toonaarden. Een film voor de liefhebber van kleinschalig drama.